Vi bor i radhus och skulle vilja ha mindre insyn från grannar och bilväg. Eftersom vi har en smal uteplats ska det vara något som är smalt. På varje sida har vi nu en spaljé, men bara en, men för att täcka hela vägen längs uteplatsen skulle jag behöva lägga mycket tid på att snickra. Jag vill ha något som går snabbt, blir bra och tar lite plats, ca 2 meter höga. Det jag funderat på är
-korneller som jag klipper "platta". Funkar det? Hur tätt ska de stå?
-levande pil-staket. Erfarenheter? Tips på var man kan köpa det i Uppsalatrakten?
Andra tips? Vi bor i zon 4 i ett varmrött tegelhus med gul panel.
jamieblue
26-05-2013, 20:10
Hm, klippta korneller vet jag inte hur pass bra det blir. Men jag har aldrig testat. Själv skulle jag nog hellre valt en häck som man kan klippa hyfsat smal, tex avenbok.
Ett tips är att köpa armeringsnät eller hönsnät eller annat tunt stöd och låta klätterväxter täcka nätet. Tex vildvin, kraftigväxande klematis eller kraftigväxande ros. Murgröna är också fint men är väl inte riktigt härdig i zon 4, så det får ni dubbelkolla i så fall.
Att banka ner stolpar i marken som man kan fästa bambugardiner på är ett annat tips. Jag vet inte hur länge bambugardiner håller utomhus, men de är åtminstone inte så dyra.
Är det något som ska vara insynsskydd året om eller är det framför allt på sommaren?
Jag har i några år satt olika bönor och de blir gigantiska fort och man får dessutom goda bönor.
Liguster har jag hört att man kan klippa smalt, om du är ute efter en häck.
Ska du bygga något så tänk på att om det är över 180 cm och täcker mer än en viss procentsats så klassas det som plank och då behövs bygglov i många kommuner, om jag har fattat det rätt. Om det är glesare är det en spaljé och då behövs det inte.
Ann i Göteborg
27-05-2013, 08:53
Vintergrönt
Idegran och Thuja kan du hålla riktigt smal om du klipper den regelbundet.
Lövfällande
Grönskar tidigt gör måbär och den går också att klippa smalt.
Häggmispel (A. Spicata) är en av mina favoriter, den växter smalt av sig själv med drar istället iväg på höjden så där kan du behöva beskära den på höjden istället.
Som tidigare nämnts spalje av armeringsmatta och robusta stolpar med jämna mellanrum. Låt t.ex. bokharbinda (snabb) klättra eller klätterhortensia (långsam i starten).
Tack för alla tips! Nu har jag byggt spaljéer av armeringsnät! Jag tänkte låta Vanligt vildvin, Parthenocissus vitacea (inserta), klättra där, men hur får man tag på det? Jag hittar bara vildvin som är självklättrande, dvs har fästplattor, och det vill jag inte ha. Någon som har tips på tex bra internetbutik där man kan köpa den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.