Full version: Måla om
mamamaggan
I sommar ska våran stuga målas om. Vi har tidigare använt Demidekk lasyr men lutar nu åt att välja en täckfärg , Bestå , som sägs vara mer motståndsaktig mot "mögel " ( sådana där svarta fläckar på väggarna ) .

Någon som kan ge lite råd ?
malarmaster
detta är jättesvårt att svara på,eller lätt.
du bör utgå från vad som är på huset idag.demidekk lasyr tror jag är oljebaserad.då bör du fortsätta med oljefärg.
anledningen är följande:
de flesta färger idag är plastfärger.Bestå är en sådan.
reklamen säger bra motståndskraft mot påväxt,håller kulör länge och likaså glans. allt detta stämmer enligt folksams tester.
men vad som inte testas är hur väl färgen skyddar fasaden mot fukt vilket är det som i långa loppet orsakar röta.
plastfärger skyddar INTE mot fukt utan tvärtom,de släpper in fukt i fasaden men inte ut.
samtliga fabrikanter som saluför dessa produkter rekommenderar därför en oljefärg,grundolja(baserad på alkydolja) på fasaden först och därefter toppfärgen. syftet är att alkydoljan skall hindra fukten att vandra in i virket.
problemet som uppkommer här är att livslängden på alkydoljan är c:a 10-12 år sedan uppkommer sprickor i färgskiktet. detta syns inte utifrån då plastfärgen är mer flexibel och följer bättre med.
vid nästa ommålning kan du inte använda någon annan produkt än samma plastfärg som sist. alkydolja går inte att måla ovanpå en plastfärg då den efter tork är hårdare än plastfärgen och därför krackelerar när plastfärgen som är flexibel rör sig.
problemet nu är att den gamla alkydfärgen i botten åldrats och inte längre skyddar fasaden. detta syns inte men märks efter ytterligare några år då rötskador börjar uppstå.
första varningstecknet brukar vara sprickor i ändträ och svarta fläckar där rötsvampar går igenom färglagret.trycker man på dessa brukar det vara mjukt eller t.o.m tomrum bakom.
en fasad målad med ett modernt färgsystem,alkydolja i botten o därefter en plastfärg har en livslängd enl. min erfarenhet på c:a 20 år.
samma erfarenheter finns i europa där man kört dessa färger längre än vi som höll fast vid oljefärgerna längre.
hur känner man då igen en plastfärg? på fasad tar du en trasa med rödsprit,gnuggar och löser färgen upp sig är det en akrylat/akryl produkt.
står du i affären står det oftast alkydmodifierad akryl eller akrylat på burken
en tumregel är att står det akryl eller akrylat i innehållsförteckningen undvik denna färgtyp såtillvida du inte är tvingad att använda den pga att den finns på fasaden nu.
det finns fortfarande oljefärger att köpa,vill inte eller får göra reklam här men flera fabrikat har något som kallas silikonoljealkyd som jag själv använder då kunden inte vill ha en klassisk linoljefärg.
ger en blank yta som gör att påväxt har svårt att fästa,håller kulör bra samt är lätt att hålla ren.
livslängden är dock lite lägre än för plastfärgerna men å andra sidan slipper du byta brädor vid varje ommålning.
Mitt råd till dig är att kolla först vad du har på fasaden idag,är det oljefärg fortsätt med den,plastfärg har du inget val utan ny plastfärg gäller.
vad gäller påväxt finns det förebyggande medel som sprutas på färglagret 1 ggr om året o förhindrar påväxt.
oftast är det underslag samt norrsidan som är värst utsatta så man behöver inte behandla hela huset.
i plastfärgerna är detta medel tillsatt i färgen och det är därför dessa klarar sig bättre än oljorna.
medlet funkar dåligt i oljefärg då gifterna oftast är vattenbaserade och inte blandar sig i olja.
hoppas detta långa anförande hjälpt dig något. jag har målat hus i tretti år och så mycket rötskador som kommit de senaste tio åren och accelererar har jag aldrig sett från oljefärgstiden.
numera är de flesta hus målade med plastfärger så bygg o målarfirmor har en strålande framtidsmarknad på fasader. Ulf
mamamaggan
Tack för ditt svar.

Då blir det till att läsa på burkarna vad färgen innehåller och också läsa på vad vi målat med förut. Det var Demidekk lasyr och vi har kollar på det också men i så fall täckfärg den här gången eftersom vi ska byta kulör, från ljusrosa till ljusgrått.

Vill inte ha plastfärg , då för vi bara över problemet på den som ska måla längre fram.Hellre målar vi oftare .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon