Sandrajostein
21-05-2013, 12:46
Hej!
Är ny här och också ny med hela trädgårdsbiten :-) Har hittills köpt plantor till min trädgård men med växande och fleras rabatter blir detta allt dyrare. Har nu försökt att så inne men utan större framgång. Så i veckan var jag och köpte mig ett växthus.
Tänkte nu höra mig för med er experter här inne om det finns några fröer man kan så nu som växer fort? Vore kul att ha något att plantera ut så småningom :-)
Tacksam för svar!
Mvh
Sandra
Piccante
21-05-2013, 15:44
Du kan i princip så allt som gror och växer snabbt. Det är ju inte juni än och i många delar av landet brukar man inte sätta ut grönsaker förrän i slutet av maj- början av juni.
Det som inte är läge nu är paprika, chili och tomat för de behöver ganska lång utvecklingsperiod. Däremot kan du sätta mycket annat.
Var i landet bor du? Om du har lång säsong så kommer ju dina växter kunna stå ute till aug- september och hinna ge skörd.
Sandrajostein
21-05-2013, 16:49
Hej! Och tack för svar! Jag bor i Norge men på gränsen till Strömstad men det är väl än några veckor kvar innan utplantering. Jag tänkte också lite på sommarblommor. Är det nåt som växer fort där? Har ju lust med lite fina färger i rabatterna :-) Dom jag har satt inne växer inte som dom ska dessvärre. Tror dom har fått för lite ljus.
Mvh
Sandra
hattstugan
21-05-2013, 17:08
Välkommen hit!
Du kan direktså Ringblommor, Rosenskära och Krasse, Blåklint samt att det finns färdiga Sommarblandningar att köpa!
Lycka till med din Trädgård!
Det är verkligen inte försent att så!
Kolla på t ex Impectas hemsida, där kan du ställa in såtid, zon, typ av växt mm och få en hel lista att välja bland! Jag fick närmare 300 träffar på sådd maj-juni och ettåriga blommor.
Och varmt välkommen till Odla!
kerstin z5-6
21-05-2013, 21:10
berätta om vad du är mest intresserad av att så ?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.