Selma
Mina fyra plantor Ipomoea nil har väldigt skrynkliga blad som gulnar, och de ser förkrympta ut. De är utplanterade i olika krukor. De började gulna redan en tid efter att de kommit upp (inomhus) . Innan jag avhärdade dem hann jag plantera om dem två gånger. Tyvärr har ingenting hjälpt! De har fått Chrysan gödning, men ska jag kanske mylla ner lite blodmjöl ? Tacksam för alla tips!
kerstin z5-6
Blev de sådana efter avhärdning?
Selma
Nej, Kerstin, de blev sådana redan inomhus, trots omplantering .
Eva 33c
Kan du ha övervattnat dem? Små plantor dricker lite vatten och det är lätt gjort att man är för generös. Då kan jorden bli både kall och syrefattig, vilket leder till att rotsystemet kan ta skada och bli ännu mindre, lite av en ond cirkel. Såna växter får ofta gula blad. Att då försöka gödsla bort problemet kan orsaka mer skada än nytta. Lösningen är antingen att låta plantan torka ut innan du vattnar igen, men är jorden väldigt fuktig och krukan stor i förhållande till växten kan det vara bättre att plantera om i ny torr varm jord och sen bara vattna lite alldeles runt rotsystemet tills man ser att tillväxten kommer igång.
Men kanske är det inte detta som felar dina plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon