Ally
... det känns inte så bra att skicka iväg kontant att köpa frö från england...
Är det någon som känner till det här företag www.seeds-by-size.co.uk?
Tack i förhand!
/A newcomer (och nybörjare)
bea
Jag har inte köpt där men här
http://www.edirectory.co.uk/chilternseeds/...p?companyid=211.
Det funkade alldeles utmärkt och snabbt gick det. Kanske har de det du eftersöker?
Lycka till.
/bea
Liastar
Verkar väl inte helt oseriöst, även om jag tycker "FOR PRETTY PICTURES GROW MY FLOWER SEEDS"(There are no pictures at this site). låter lite si och så.
Ally
Tack för svaren! Jag ville köper *mängder* av backtimjan (jag och några grannar i en nybyggd område har mycket torra slänter att täcka). Nu har jag beställt 5g frö (6000 frö per gram!!) Det här motsvarar ungefär 60 "vanliga" påsar, och kostar 270:-!!! Vi får se .... Jag tror att det blir bra...

*While I'm at it*.... Lika bra att fråga nu.... Jag sådde lite backtimjan förra året, direkt på plats vid slutet av maj, och också i krukor nå'n vecka tidigare... De som jag sådde direkt blev mycket bättre än i krukor, men allt jag har hört om perenn sådd är att man *inte* ska så i friland... Varför då? Hade jag ren tur att det fungerade så bra? Jag sådde karpaterklocka också, som också blev bättre i friland...... unsure.gif
MRLINDELL
Jag har också sått direkt och det gick hur bra som helst, det var säkert inte bara tur, det går bra. En sak skall du veta, det man hört stämmer inte så ofta som alla tror.
Jag kör ofta mot alla "måste" råd och det går precis lika bra. Chanserna att något går snett är lika stort om man följer panikråden som ofta härstammar från lite äldre upplagor. Ibland kan det t o m bli helt fel.
Inte bara tiden förändras, även våra fröer, jordar, jordförbättringsmaterial och till viss del även klimatet då allt fler har fräscha prylar, drivbänkar, växthus mm hemma och så tid och mycket pyssel.
Därför är det så trevligt när det kommer nya saker. Man behöver alltså inte ha en svart pinne som är vit i båda ändar för att lyckas även om många nästan hävdar detta. Här kallas det gröna fingrar och är väldigt överreklamerat. Lycka till med perennerna.
Ingrid på Västkusten
Jag har köpt förr av Seeds by size och han ä rmkt bra å göra med och han är seriös LOL

men det här med att skicka kontanter - han påstod inte att han hade fått men jag stod på mig och fröna kom ändå :-)

Hälsar Ingrid

PS Jag rekommenderar www.halcyonseeds.co.uk hundraprocentigt samt vida Verde www.vidaverde.co.uk

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gunvor Nilsson
CITAT (Ally @ 07-04-2004, 08:23)
De som jag sådde direkt blev mycket bättre än i krukor, men allt jag har hört om perenn sådd är att man *inte* ska så i friland... Varför då?

Jag skulle tro att den som avrådde dej att så direkt på friland menade att det är lätt att ogräs tar överhanden och svårt att rensa ogräs utan att en del perennplantor samtidigt stryker med. Bredsår man ex.vis gräs eller som du skall så backtimjan, så är det givetvis en fördel om man kan så direkt där den skall vara och förhoppningsvis tränger timjan'et bort ev. ogräs. Lycka till!
/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon