Full version: tobaksrök
is-te
är det skadligt för växterna när jag röker i växthuset? har alltid fönster öppet då.
Bengalow
Det kan jag inte tänka mig! Min mormor brukade ta morfars pipa, sätta fyr på tobaken, och blåsa i piphuvudet, så att det kom en tunnstråle rök. Denna strålen riktade hon mot blommorna, och bladlössen, som ramlade ner och dog - förmodligen av värmen i röken. Blommorna trivdes i alla fall. Jag har aldrig sett så stora och fina pelargoner som hos henne...
is-te
CITAT (Bengalow @ 21-05-2013, 14:59) *
Det kan jag inte tänka mig! Min mormor brukade ta morfars pipa, sätta fyr på tobaken, och blåsa i piphuvudet, så att det kom en tunnstråle rök. Denna strålen riktade hon mot blommorna, och bladlössen, som ramlade ner och dog - förmodligen av värmen i röken. Blommorna trivdes i alla fall. Jag har aldrig sett så stora och fina pelargoner som hos henne...

okej skönt o höra!odlar även tobak. läste någonstans att tobaks plantan ska vara som en "vakt" mot skadedjur.
Peztis
Kan jag inte tänka mig, snarare tvärtom.

Och om man nu ska vara slav under denna last, finns det något mysigare ställe? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon