ingaröbo
21-05-2013, 15:44
Har fått tag på fröer av ramslök. Måste jag vänta till augusti för att så dom eller går det bra att så nu?
För visst behöver väl dessa fröer frost för att gro
Vore tacksam för goda råd.
Jag köpte också en påse frön och på den står det:
Förodling: Så glestt på fuktig såjord. Håll fuktigt. Ställ i 18-22 grader i 2-4 veckor. Sedan -4-+4 grader i 4-6 veckor. Sedan helst 5-12 grader även om fröna börjat gro. Ställ ljust efter uppkomst. När plantorna går att hantera sätt 1/kruka i gödslad jord.
Direktsådd: direkt på växtplatsen på hösten. Håll sådden fuktig.
Själv tänker jag vänta tills hösten.
ingaröbo
22-05-2013, 21:51
Låter ju som om det är enklare att invänta hösten så att kylan får sköta groningen

.
kerstinbern
22-05-2013, 21:59
Många har haft problem att få ramslök att gro och menar att fröna bör sås så färska som möjligt (efter stratifiering), se kommentarer längre ned på
http://bondjantan.blogspot.fi/2013/01/om-g...m-en-manad.html
Jag fick lökar av en granne så jag får Ramslök varje år men de verkar inte föröka sig ! vad jag förståt så gillar de att växa i lite vilt tillstånd eller har jag fel ? Kan och det varmaste rekomdera att hacka ett knippe Ramslöksblad blanda med smör och en liten skvätt citron att äta på nybakat bröd

Men hur får man då Ramslök att växa typ villt som på Gotland ? försökte plantera ut i skogskanten här men blev misslyckat !
Piccante
01-06-2013, 23:08
Ramslök verkar lite svårodlad utanför sitt naturliga utbredningsområde. Tror man ska försöka efterlikna dess naturliga växtplats så mkt som möjligt och odla den i halvskugga, i mullrik och kalkrik jord. På Kinnekulle växer de stora bestånden med ramslök i lundskogar.
ingaröbo
04-06-2013, 09:50
Aha, kalkrik jord, vi har kalkrikt vatten det kanske funkar det med om man nu måste vattna. Jag funderar lite på var jag ska så den till hösten.
Gillas ramslök av rådjur, hare och sork? Kom på att jag har en liten skogsdunge som jag skulle kunna använda för där finns inget annat som växer, det är inte så mycket sol där, kan det funka?
Skördar man bara på våren eller kan man skörda hela året?