Sanne78
Jag och min sambo har byggt hus i Skåne och ställs nu inför frågan om hur göra när vi ska anlägga en trädgård.

Tomten är på 799kvm. Varav ca 450-500kvm ska bli gräsmatta. Resten ska bli gångar, uteplats samt uppfart.

Vi har nu kommit till steget att grovplanera - plana ut hela tomten och fylla på med den mängd matjord som behövs. Hur mycket matjord behövs det för att det ska bli en bra gräsmatta? Vi kommer att så gräset. Är det 0,2 eller 0,3 decimeter matjord som behövs. Tomten består i dag av fyllnadssand samt stenig lerjord. Behöver vi tillsätta något annat i jorden?

Min sambo och jag är totala noviser på området trädgård så alla tips ni kan ge är vi mycket tacksamma för.
Tirre
Är absolut novis på det här jag med, men en sak har jag i alla fall upptäckt - plana inte ut hela tomten helt!
Lite känsla av "terräng" gör trädgården mycket charmigare och någon nivåskillnad på några ställen ger mer liv åt tomten. Det kan t ex vara i form av en "formad" låg kulle med plantering på eller en liten uppförbacke mot ett av tomtens bortre hörn, så att man ser växterna längre bort även när man sitter vid huset. Eller ett upphöjt stenparti eller en liten sänka i lä-läge, där det kan vara mysigt att ligga och sola i gräset...
Inte nödvändigtvis "fejkad vildnatur" med skog och så, m a o! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon