Mary_O
Tar tacksamt emot råd, tips och tankar om vår liguster som planterades för 5 år sedan kring vårt då nybyggda radhus.

HISTORIA:
Första året då de planterades skötte husentrepenaden/trädgårdsmästare områdets nyplanterade liguster och de klipptes år två i maj månad. Områdets liguster växer i helt olika takt och det verkar som om de som växer bra, har god jordmån. (ingen "rocket science":)

Vår häcksida gränsar mot en trottoar och den häcken växer i princip inte alls. Vi har klippt ligustern som man bör, gödslat och vattnat enligt konstens alla regler, trots detta växer den inte. Den grenar sig väldigt klent.

Under år 2-4 stred vi mot byggbolaget (Veidekke) om det faktum att vår häck inte tar sig jämfört med alla andra häckar i i området. År 4 skickade de äntligen en representant som konstaterade att "egentligen var vår tomt felkonstruerad", man skall lägga en spärr med grus mellan planteringen och trottoaren för att hindra att schakt från trottoaren rasar ned i häckplanteringen, vilket de inte gjort. All gödsel och ny gjord hade bara "packats" ner och stannat vilket ledde till att rötterna inte hade någonstans att ta vägen och därav den sega tillväxten.

Representanten kunde erbjuda en omplantering, de grävde upp plantorna och grävde bort all sten och schakt, lade ny jord (40 cm) och planterade om plantorna.

Vi ville självklart att Veidekke skulle ersätta oss med nya plantor motsvarande de fem år vi bott här, men det gick inte och i det skedet var vi bara glada att de gjorde något över huvud taget.

NULÄGE:
Nu står vi här med 30 cm pinniga häckar efter fem år (se bild)... Grannens häckar är nästan en meter och gröna, frodiga och välmående, våra har fått några skott i år, men de har inte direkt följt områdets takt:)

Min fråga är (efter ett väldigt långt inlägg:):

Tror ni att våra häckar kommer att ta sig detta år eller kommer samma sak hända igen? Antar att rötterna måste sätta sig och hur lång tid kan det ta?

Egentligen borde vi gå tillbaka och reklamera, men efter de tre år vi stridit sist så var man helt less!

Tar tacksamt emot idéer om hur ni skulle agerat i samma sits!

Mvh, Maria (ledsen liguster-ägare:)

Liguster fem år och trött

loran
Liguster är ju en väldigt lättodlad häckväxt. Jag har själv haft liguster i åtskilliga år. Den är också enligt mitt tycke lätt att förnya genom kraftig beskärning. Mitt råd kan vara att räkna inte med att häcken kommer att bli som grannens förrän ni beskär den kraftigt, ner till några centimeter från backen. Eftersom ni har fått nya förutsättningar med ny jord och dräneringen är bra, tycker jag att det borde fungera. Men resultatet kommer först nästa år. Lycka till!
jimvidar
Loran har rätt. Men varför skall du inte reklamera igen? du har ju inte gjort något fel. Undvik muntlig kontakt, skicka bara epost eller brev.Du kan be någon utomstående med kunskap lämna ett skriftligt utlåtande om plantering och växter som du bifogar din reklamation. För en stor firma är detta inga pengar. Stå på dig annars gör någon annan det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon