luzen
Har den rödbladiga revsugan gröna blad den första tiden på våren? Har en revsuga som först har gröna blad och senare på säsongen får rödbruna blad.

Någon med erfarenhet av revsuga som marktäckare i solig, torr söderslänt, dock med lerjord så den är relativt fukthållande. Behöver revsugan nån skötsel, växer ogräs igenom eller täcker den helt?

Vill så gärna ha en marktäckare med blå blommor i slänten, men behöver nåt som är lättskott!

luzen
RitRat
Ormöga är också en söt marktäckare, blommorna liknar förgätmigej, blommar tidigt på våren, och ganska länge. Lär vara lättskött. Jag har den nu för andra säsongen, börjar blomningen samtidigt med påskliljor.
luzen
Ormöga har jag också funderat på!

Vet någon vilken revsuga som är lättast /härdigast/ sprider sig snabbast,rödbladig eller vanlig? Den ska som sagt stå i en mycket varm och solig söderslänt.
Ewa L
Personligen tycker jag att Ormöga gör sig bäst i skuggigt läge. Har den öht inte i sol. Men den klarar det säkert.
Jag har också Revsuga, både rödbladig och brokbladig. Tycker ffa att de är väldigt snygga tillsammans. Och den röda har inte gröna blad först hos mig. Den släpper igenom enstaka grässtrån som är lätta att dra upp. Och de gillar ju sol.
Peztis
Ormöga trivs bäst i lite halvskugga men det funkar i sol också. De bildar en rätt tät grön matta som man lätt kan hålla efter.

Min revsuga har också lite mer gröna blad som blir röda sedan. Frodigast blir den om den inte står i full sol hela dagen men den är helt ok i direkt sol ändå. Det blir lite skräpig om den står där det är torrt.

Båda täcker ungefär lika bra, dvs gräs tittar igenom. Och båda får man hålla efter revorna på, de kan lätt sticka iväg men är lätt att rycka upp.

Har du funderat på silverarv? Den är fin, den med, om än ej med blå blommor.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon