Sörgårdsnissen
22-05-2013, 05:17
om man bara vill testa att okulera lite, kan man inte okulera in ett par ögon på en sidogren istf själva huvudstammen? i lärosyfte utan att meka i huvudstammen alltså...
hur pass gamla träd kan man okulera stammen på?
minsta ålder eller högsta ålder man bör hålla sig inom alltså?
Visst kan du okulera på en sidogren, jag har själv aldrig provat på ett träd men jag skulle inte rekommendera det. Grenen får inte vara så pass grov att den har tjock bark. Du måste fortfarande med lätthet kunna göra ett T-snitt. För att sedan tvinga ögat att bryta kommande vår bör ju också grenen beskäras till den okulerade knoppen så den får heller inte vara för grov för att ha svårt att läka. Därför är barkympning på våren bättre för grenar på äldre träd, eftersom man sätter flera ympar runt hela snittet på så de även bidrar till läkningen även om man inte har för avsikt att bygga vidare på alla ympar.
Då borde man också kunna göra en chip budding på samma sätt?
Sörgårdsnissen
23-05-2013, 13:57
okej, nja, jag skulle väl test-okulerat på nån gren eller skott som är 1cm i diam kanske gissar jag.
När kan man okulera på ett kärnsått träd?
Det är inför ett sånt jag tänker mig att öva på en "smal gren"
är det bara grovleken när den är "lagom" som avgör?
kerstinbern
23-05-2013, 15:42
Men om man bara vill öva sig så borde det väl annars finnas någon vild buske man kan öva på
Okej, jag trodde du menade lite större grenar. Visst kan du prova på sådana "små" grenar. Du kommer nog kunna se om det tar sig men tveksamt om det bryter så långt ut på ett äldre träd. Man brukar väl kunna okulera på ca 2 års plantor beroende på tillväxten. Du måste kunna göra ett T-snitt och få ner knoppen på plats utan att snittet går runt hela stammen.
Sörgårdsnissen
24-05-2013, 05:04
CITAT (IKS @ 23-05-2013, 17:30)

Du måste kunna göra ett T-snitt och få ner knoppen på plats utan att snittet går runt hela stammen.
aha,ja just det ja!
men ytan ska inte vara platt heller (för stor plan bredd i sidled).
Då antar jag att lagom diameter är mellan 1 o 1,4cm för 'bud:en' på ett litet träd som är på gång
kerstinbern: jag har ett par snåriga små vildaplar som gärna låter sig beprövas nåt nytt säger dom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.