Rille2005
22-05-2013, 05:42
Har för 3-4 dagar sedan omplanterat en hel del plantor som jag har frösått från början...
Jag är ganska nybörjare på detta med frösådd o plantor så jag lyckades tyvärr vattna alla för mycket...
Det handlar om blomma för dagen, penispeppar, körsbärstomater,paprika mm.
Jag har en mätsticka som jag kollar fuktigheten i jorden med och den säger WETT!! och den har stått så i ca 3-4 dagar nu. Tomaterna verkar klara det men de andra plantorn har fått skrynkliga/ihopadragna löv o ser allmänt hängiga ut... Alla står i fönstret. Jag har även provat att dra en plastpåse över dem o då blir de nästan fina igen men om jag då tar bort påsen över en dag så händer samma sak igen :-(
Kan det vara vettigt att omplantera alla igen och denna gången inte vattna så mycket!?
Kan det hjälpa? Eller behöver de mer belysning nu än innan jag omplanterade dem från deras miniväxtus?
Ställ plantorna svalt och skuggigt till de har fåt ordning på sina rötter igen.
Brukar ta några dagar.
Rille2005
22-05-2013, 06:10
CITAT (jaj-51 @ 22-05-2013, 06:58)

Ställ plantorna svalt och skuggigt till de har fåt ordning på sina rötter igen.
Brukar ta några dagar.
jasså... så du tycker inte jag ska omplantera igen?
Och ska de stå utan plastpåsar över sig ller med som de gör nu?
Nej låt dem stå, jag tror rötterna skadas ännu mera och problemen förvärras.
strandskatan
22-05-2013, 07:53
Så här gör jag när jag övervattnat: jag snor ihop en "veke" av hushållspapper och stoppar ner i kanten av krukan, efter att med fingret eller en penna (beroende på hur stor krukan är) gjort ett hål i jorden. Ställer krukorna på tidningspapper. Byt hushållspappersveken när den är blöt. Brukar fungera bra. Har (utan at skryta!!!!!) ganska stor erfarenhet av övervattning.... hihi!
Eva 33c
22-05-2013, 10:35
Jag tror grundorsaken inte är att du övervattnat utan att rotsystemet blivit lite väl skadat vid omplanteringen. Växterna avdunstar vatten från bladen men har inte kapacitet att suga upp tillräckligt med rötterna för att ersätta det, därför slokar de. När du sätter plastpåsen på så minskar avdunstningen och då funkar det bättre och de ser fina ut igen. Hade du plast över ända fram till omplanteringen? I så fall har de förmodligen blivit lite bortskämda och inte haft behov av ett större rotsystem. Lösningen? Ja precis som jaj-51 säger. Svalt och skuggigt minskar avdunstningen från bladen och de kommer att återhämta sig.
Rille2005
22-05-2013, 13:44
har nu följt era tips o ställt alla plantor svalt o utanför direkt solljus.
Har även tryck ner en bit papper i varje kruka och luckrat upp jorden lite :-)
Hoppas detta hjälper....
Men direkt ser man att de flesta palntorna blir hängiga.... Hoppas de tar sig.... :-)
duo2010
22-05-2013, 20:34
CITAT (Rille2005 @ 22-05-2013, 14:44)

har nu följt era tips o ställt alla plantor svalt o utanför direkt solljus.
Har även tryck ner en bit papper i varje kruka och luckrat upp jorden lite :-)
Hoppas detta hjälper....
Men direkt ser man att de flesta palntorna blir hängiga.... Hoppas de tar sig.... :-)
Hej
sätt dit plastpåsarna igen, det verkade ju som det fungerat förut, men gör ngr lufthål i sådet inte blir för tätt.
gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.