Rille2005
22-05-2013, 05:42
Har för 3-4 dagar sedan omplanterat en hel del plantor som jag har frösått från början...
Jag är ganska nybörjare på detta med frösådd o plantor så jag lyckades tyvärr vattna alla för mycket...
Det handlar om blomma för dagen, penispeppar, körsbärstomater,paprika mm.
Jag har en mätsticka som jag kollar fuktigheten i jorden med och den säger WETT!! och den har stått så i ca 3-4 dagar nu. Tomaterna verkar klara det men de andra plantorn har fått skrynkliga/ihopadragna löv o ser allmänt hängiga ut... Alla står i fönstret. Jag har även provat att dra en plastpåse över dem o då blir de nästan fina igen men om jag då tar bort påsen över en dag så händer samma sak igen :-(
Kan det vara vettigt att omplantera alla igen och denna gången inte vattna så mycket!?
Kan det hjälpa? Eller behöver de mer belysning nu än innan jag omplanterade dem från deras miniväxtus?
Ställ plantorna svalt och skuggigt till de har fåt ordning på sina rötter igen.
Brukar ta några dagar.
Rille2005
22-05-2013, 06:10
CITAT (jaj-51 @ 22-05-2013, 06:58)

Ställ plantorna svalt och skuggigt till de har fåt ordning på sina rötter igen.
Brukar ta några dagar.
jasså... så du tycker inte jag ska omplantera igen?
Och ska de stå utan plastpåsar över sig ller med som de gör nu?
Nej låt dem stå, jag tror rötterna skadas ännu mera och problemen förvärras.
strandskatan
22-05-2013, 07:53
Så här gör jag när jag övervattnat: jag snor ihop en "veke" av hushållspapper och stoppar ner i kanten av krukan, efter att med fingret eller en penna (beroende på hur stor krukan är) gjort ett hål i jorden. Ställer krukorna på tidningspapper. Byt hushållspappersveken när den är blöt. Brukar fungera bra. Har (utan at skryta!!!!!) ganska stor erfarenhet av övervattning.... hihi!
Eva 33c
22-05-2013, 10:35