Full version: Fikon
malcolm
På Hemköp här i centrum (strax söder om Sthlm) säljer man fikonträd för 145 :- vilket jag tycker låter billigt men de anger inte vilken sort det är. De är 150 - 180 cm höga men frågan är om jag vågar köpa ett, mitt radhus är beläget i norr/söderläge med en fri norrgavel och jag har plats på alla tre sidorna för en fikonträd. Frågan är vilken sida som är bäst mn frågan är hur jag skall plantera det i så fall och kan det vara friväxande i min zon och vilken jord skall jag välja?
Bassam
Hej
Det är bättre med norr/söderläge, men man inte kan köpa växter utan namn och sort.

H.Bassam
malcolm
CITAT (Bassam @ 22-05-2013, 06:55) *
Hej
Det är bättre med norr/söderläge, men man inte kan köpa växter utan namn och sort.

H.Bassam

Jo det kan man, såg flera som köpte igår. Vad menar du med att det tär bättre med norr/söderläge?
Chili Linkan
Söderläge är bäst, och för att dem skall klara sig måste du först ha en av de härdiga sorterna, sedan bör du hjälpa trädet på traven genom att bygga ett vinterskydd, Alexander på forumet har lagt upp bilder i en annan tråd om fikon som jag skapade på ett sådant skydd i frigolit: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...on+fr%E5n+fr%F6 där står även lite tips om sorter lämpade för åretrunt etablering.

Så är ditt mål att få den att överleva utomhus är det en stor chansning att köpa ett träd du inte vet vilken sort det är.
malcolm
Skall åka dit igen och se om jag inte hittar en etikett någonstans. Undrar om jag skulle kunna plantera eventuellt träd i en kruka som jag rullar in i garaget under vintern?
skummisen
Har du möjlighet att vinterförvara dem frostfritt är det inga större problem, de kan stå mörkt i ett garage. När våren börjar närma sig väcker du den med lite lysrörsljus och vatten sedan är det bara att ta ut plantan och härda av den.
Chili Linkan
Ja har du den möjligheten så är det inga problem! smile.gif
malcolm
Nu har jag varit tillbaka till butiken och kollat upp vad det är för sort, de heter Sociatá Pesciatina D´orticoltura och på en skötselanvisning som hängde bredvid stod det att de med fördel kan planteras i kruka och att de skall tåla ner till -5°C. Mitt garage är ett kallgarage så det blir kallare än så där vintertid men jag kanske kan släpa in trädet och ha det i rumstemperatur. Köper jag ett fikonträd funderar jag att bygga en låda i trä som jag isolerar med frigolit och sätter hjul på för lättare förflyttning.
Alexander-VG-zon3
Det finns inget fikon som heter så, utan antagligen namnet på grossisten. Och det brukar säljas sorter utan namn (ibland har ett namn men som inte skrivs ut). Flesta namnsorter tål mycket mer än -5c, men inte alla som tål under -10c. Och har du inget namnsorts namn på den så är det en chansning. Odlar man kallare än zon 2 i södra Sverige bör man ha en som tål mer än -10c om man ska ha på friland även med skydd.

I kruka är dom känsligare för frost,även med skydd blir dom känsliga. Går övervintra inne om man ger extraljus (helst 18timmar) och tar ut efter att vårfrosten är förbi, avhärda noga så bladen inte bränns. Under vintern växer den då om den står varmt och behöver lite gnutta näring då och då.

CITAT (skummisen @ 22-05-2013, 12:45) *
Har du möjlighet att vinterförvara dem frostfritt är det inga större problem, de kan stå mörkt i ett garage. När våren börjar närma sig väcker du den med lite lysrörsljus och vatten sedan är det bara att ta ut plantan och härda av den.

Om man inte väcker den innan med extraljus så behöver man inte avhärda utan bara sätta ut den direkt i solen, och har den stått under 10garder och vilar innan klarar den även av någon frostnatt på våren. Däremot om man väcker med extraljus och tillsätter vatten och den står värmare kommer den då bilda blad och måste som sagts avhärdas för att inte solen ska bränna sönder bladen och den tål ingen vårfrost och man får vänta tills det blir bra väder. Enklare kanske att ta in efter det varit frost sätta kallt (0c till 10c) och sen sätta ut och så är det klart och bladen får utvecklas ute och automatiskt avhärdar plantan ''sig själv''. tummenupp.gif
Eva i Skåne
Jag tycker du ska kolla vad ett namnat fikon kostar på en plantskola. Kanske det inte skiljer så mycket i pris och chansen är större att du köper ett som lyckas överleva.

Nu har jag inte tittat på växter på Hemköp, men när Lidl och Netto säljer sina billiga växter är det inte alls säkert att det är sorter som trivs i vårt land. Kanske hemköp är likadana...
malcolm
Köper ett exemplar i alla fall så får vi se hur det går. 145 kr är ingen förmögenhet.
RibesRubusVitis
Tycker också att du ska ta chansen; det är inte dyrt för en stor planta. Namnet betyder bara "Trädgårdssällskapet i Pescia" (en stad i Toscana). Eftersom fikon är så lätta att ta avläggare av kan du göra fler plantor och prova att övervintra några utomhus.
malcolm
Jag testar, går det så går det.
Bassam
Hej

Det är bättre om man betalar lite mera pengar, och köper från bra växter butiken.

H.Bassam
Peztis
Jag köpte en från Lidl för ca 30:-, funkar det så funkar det! Om inte så blir det en vacker växt denna säsong och jag kan ta en stickling om jag vill.

malcolm, jag funderade på ditt garage som skriver blir lite kallare. Du har ingen möjlighet att göra dig ett litet tält och sätta en frostvakt där? Så att det inte blir alltför kallt?

Bassam, inte ens den största trädgårdskedjan klarar av att sätta ut specifikt namn på alla sina växter. Och frågar du personalen så rycker de på axlarna. Alla har inte en bra plantskola i sin närhet utan man är mer villig att prova det man kommer över - väl medveten om att det kan skita sig totalt. Och bara för att man betalar mer behöver det inte inte betyda att det är bättre. Långt ifrån... Talesättet "Man får vad man betalar för" - det borde avskaffas!
Piccante
CITAT (Peztis @ 25-05-2013, 22:04) *
Jag köpte en från Lidl för ca 30:-, funkar det så funkar det! Om inte så blir det en vacker växt denna säsong och jag kan ta en stickling om jag vill.

malcolm, jag funderade på ditt garage som skriver blir lite kallare. Du har ingen möjlighet att göra dig ett litet tält och sätta en frostvakt där? Så att det inte blir alltför kallt?

Bassam, inte ens den största trädgårdskedjan klarar av att sätta ut specifikt namn på alla sina växter. Och frågar du personalen så rycker de på axlarna. Alla har inte en bra plantskola i sin närhet utan man är mer villig att prova det man kommer över - väl medveten om att det kan skita sig totalt. Och bara för att man betalar mer behöver det inte inte betyda att det är bättre. Långt ifrån... Talesättet "Man får vad man betalar för" - det borde avskaffas!

Jag frågade på en plantskola en gång om de visste vilken namnsort det var på ett fikon, -det är en ficus fick jag till svar slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon