Whiskuchi
22-05-2013, 08:31
Jag har ett hörn som är så tråkigt och tomt så jag vill sätta ett träd där. Det är sydvästläge men mot slutet av dagen skuggas det av en häggmispel på kommunens mark. Jorden består av ett ganska tunt lager matjord och därunder mest grus och sten (morän)
Mina önskemål är
Inte för stort, runt fyra-fem meter vore perfekt
lövfällande
gärna fin höstfärg
zon 3
inga invasiva rötter...
...men gärna relativt snabbväxande
det gör absolut inget om det tillhör den billigare kategorin, jag är inte gjord av pengar
...så, det var nog allt. Någon med trevliga förslag eller ställer jag orimliga krav?
Huggorm
22-05-2013, 17:00
En ullungrönn skulle klara de flesta av dina kriterier. Storleken stämmer, höstfärger, lövfällande och inga invasiva rötter. Jag tror även den tolererar det tunna jordlagret.
Whiskuchi
22-05-2013, 17:55
Ullungrönn har jag i ett annat hörn och tänkte på den först men den blir väl större? (och så var den dyr men priset är nog den minst viktiga punkten så länge det inte rör sig om flera tusen)
Uppstammad kopparhäggmispel eller prakthäggmispel? Billbäcks i Norrköping producerar förträffligt fina exemplar av dessa i trädform och de har koll på odlingen så mjöldaggsproblemet har de bukt på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.