didric
hej!
jag söker efter lite råd och tips! snälla hjälp mig...
jag vill köpa nya krukväxter till mitt hem. jag har två katter också.
funderar på några färre (5-6st) men desto större-kraftigare växter för att skapa bättre atmosfär (för syn och feng shui) och luftfuktighet i lägenheten, jag har minimalistiskt inredda rum med ljusa väggar och väldigt få prylar, så jag vill att växterna tar gärna lite mera plats för en bättre balans och känsla... Växterna bör helst vara tåliga och inte så värst krävande (dvs inte kräva för mycket ljus, eftersom jag har de två fråmsta rummen (-vardagsrummet och sovrummet) på skoggsida). jag vill placera dessa växter i första hand på golv i de olika rummens hörnlägen, stående i lite kraftigare lerkrukor med dekorationsstenarna ovanpå jorden (så att kattorna inte blir frestade att komma in...- så länge det syns inget jord eller sand hålls deras intresse borta...). jag vill helst ha växter med mera höjd (1,5-2m) och trevliga gröna blad (som inte drar mycket damm eller är enkla att sköta ifall det blir damm). och nu till en miljons frågan: vem kan jag vända mig till för att köpa dessa växter och få dessa hemlevererade och klara? det går ju inte att hämta dessa med buss, och bil kör jag inte...
Och sist men inte minst vilka växter skall jag ha...???

har du några förslag? vore väldigt glad att få dem.
gröna hälsningar
wacko.gif /didric
Fenja
Prova att vända dig till en blomsteraffär med dessa frågor, de flesta kan beställa hem det man vill ha.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Det borde gå bra att beställa större växter i de flesta blomsteraffärer och många blomsteraffärer har blommogram och kan oftast köra hem växterna dit man vill ha dem levererade.

Lite längre in i ett rum på skuggsidan kan du ev. behöva tillsätta lite ljus med ex. någon typ av lampa som styrs med en timer, det brukar vara enklast. Även en lite mer skuggtålig växt kan annars ha lite tufft i ett sådant läge, speciellt under den mörka årstiden.

En växt som kan stå ganska mörkt är annars zamiakallan (kallas ofta garderobsblomma i handeln)och den borde det gå att beställa stora exemplar av fast 2m tror jag inte denna växt blir snarare så att den blir runt 1-1,5m.
Micke
Strelizian blir ju ganska stor, min har vuxit till sig från 20 centimeter till nästan en och en halv meter på fem år, har stora blad som är lätta att torka damm från. Och det är väl tur att jag har den i norrläge för annars skulle den väl vara ännu större... biggrin.gif

Micke

PS. Men för att blomma antar jag att den behöver mera ljus...
Kana
Vi köpte en stor dracena, typ palm, med tre stammar för omkring 400-500 kr på Blomsterlandet (eller liknande affär) för något år sedan. Den räcker upp till taket nästa så den är väl omkring två meter.

Dracenor är hemskt snälla växter, min första krukväxt någonsin som överlevt var en stackars dracena som jag köpte för fem-sex år sen och som stått ut med både mörker och för lite vatten! wub.gif

Jag vet att Blomsterlandet på Backaplan i Göteborg har många olika stora krukväxter, fast de kostar ju ganska mycket om man vill köpa dem stora så att säga.

K.
dragonbeauty
Jag vill rekommendera fredskalla....underbara!
Pilken
Det finns många sorters fikusar som man kan prova på.
Jag har personligen ett citronträd som är ca 1,5m högt. Men då bör du skaffa en lampa ovanför den. På våren och sommaren får den blommor som doftar som den ljuvligaste ros, till hösten äter man nyfångat aborre och FÄRSK citron. Men du får räkna med att de kostar ca 600-900kr beroende på storlek. biggrin.gif
carol
Benjaminfikus är väl en klassiker, kan bli ganska stor, men den har många relativt små blad som blir dammiga och behöver duschas ofta.
ejjan
jag rekommenderar svärmors tunga till dig också (har redan gjort det till en annan smile.gif )! Mina har jag ganska långt in i rummet i liknande krukor som du tänkt dig. Jag har också katter och det funkar bra smile.gif I krukorna har jag även planterat murgröna som hänger lite snyggt utför kanten. Hade "vandrande jude" också men det gillade katterna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon