Full version: Lönn flytt
lillagård
Hej igen,
Jag har många frågor då vi har en (gammal!) djungel till trädgård att försöka få ordning på wink.gif

Vi flyttade två stycken lönnskott innan de 'vaknade till liv' nu i våras, de stod en halv meter ifrån varandra, ser nästan identiska ut, verkar komma från samma rot?

Nu är det så att den ena snabbt började utveckla sina blad på sin nya plats. Den andra är väldigt långsam, de kommer, men oerhört långsamt jämfört med den andra vi flyttade samtidigt, inte alls lika utvecklad.

Jag undrar nu om den håller på, eller rentav redan är död?
Ska jag ha is i magen och fortsätta vattna, eller det är försent att få liv i den?

Märkligt att en klarar sig och inte den andra, de har fått precis likadan behandling.

IKS
Lönn är ju också förbaskat skicklig på att fröså sig, så det kan vara två olika individer med olika egenskaper, därav skillnaden i beteendet. Ge inte upp än, kolla hur det ser ut i slutet av sommaren istället om det är värt att bygga vidare dem.
lillagård
Jo, det har du absolut rätt i! Det är just frösådder som vi flyttat på, och vi badar i lönnskott, allt från minismå till träd........ Så visst, det går att ersätta den vi har planterat, men jag slipper gärna, tycker om formen på den vi har planterat.

De andra som vi vill plantera längs hästarnas hage kan vi först flytta till hösten, eller?
IKS
Du har helt rätt, flytt av växter bör alltid ske tidig vår när tjälen släppt och innan kroppsprickning samt höst efter lövfällning innan marken tjälas. Höst är egentligen effektivare (med undantag för vissa arten, dock inte lönn) eftersom rotsystemet får något längre tid på sig på våren att bilda sugrötter innan knoppsprickningen sker. Ju större plantor, desto viktigare är det eftersom mer av rotsystemet kapas.
Huggorm
CITAT (lillagård @ 22-05-2013, 13:12) *
Nu är det så att den ena snabbt började utveckla sina blad på sin nya plats. Den andra är väldigt långsam, de kommer, men oerhört långsamt jämfört med den andra vi flyttade samtidigt, inte alls lika utvecklad.

Sannolikt har den ena förlorat mer av sitt rotsystem, den kanske hade en viktig rot som stack iväg och som blev kapad. Håll ut och fortsätt vattna, men risken finns att den dör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon