michel021
22-05-2013, 14:34
LÄNKTEXTHar ingen aning vad det är. Först trodde jag att det var någonting som jag själv sått men nu tror jag det är ogräs. Hade det varit någonting som jag sått så borde ja känna igen det och ha fler likadana.
Det är köpt jord i en balkonglåda
Det är den högra växten
hattstugan
22-05-2013, 17:48
Kan vara en Tistel! Är den stickig på bladkanten?
michel021
22-05-2013, 21:25
A den har taggar på kanterna av alla bladen förutom hjärtebladan?(första bladen)
Helt sjukt att något man inte planterat börjar växa. Har aldrig hänt mig. Nyköpt jord och den har bara stått inne. Är det här normalt?
Bengalow
22-05-2013, 21:32
Det är väl helt naturligt att ett litet frö har slunkit med i jorden. Inget konstigt med det. Dra upp tisteln innan den börjar gro för djupt...Du kommer att få se många fler sådana exempel i din livstid...och inte bara tistlar.
Eva i Västerås
23-05-2013, 07:17
Ja oj, så mycket "spännande" saker det kommer med jorden.
Påsjord brukar vara mindre frön i, men i år kom det ett par gräsplantor i såjorden. Givetvis i gräslöken, så plantorna var ju rätt stora innan jag såg skillnad.
När jag köpt jord i "lösvikt" har jag undantagslöst fått någon ny sorts ogräs med. Undrar vad det blir i år.
michel021
23-05-2013, 08:30
Jag trodde dom hade mer koll på påsjord så att inget ogräs eller skadedjur ska komma med
Eva i Västerås
23-05-2013, 11:02
Dom försöker nog, men det är väl svårt med arter som har frön som kan "sova" länge, tål värme osv.
Våtarv och spjutmålla har jag fått från förment ogräsfri rabattjord.
Andra arter kan jag inte säga lika säkert.
Hej
Det inte finns jord fri från ogräs, det finns men de får ogräs frö från luften.
H.Bassam
michel021
24-05-2013, 22:03
Okej då har jag haft tur tidgare. Bra o veta iaf. NU ska jag börja dra upp så fort jag inte känner igen något
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.