Full version: Så enkelt
jimvidar
Googlade efter hur man gör ros-sticklingar, och se vilken instruktiv videosnutt jag hittade.
http://www.youtube.com/watch?v=s_iwdjZ7G6I
gunsta
Tack - mycket bra och informativ .... nu vill man sätta igång smile.gif
kerstin z5-6
Och det går b ra även med snittrosor om ni inte visste det smile.gif
gunsta
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-05-2013, 20:23) *
Och det går b ra även med snittrosor om ni inte visste det smile.gif

Nä det visste 'vi' inte smile.gif
Ålgryte
Tack för länken jimvidar thanks.gif

Jag har försökt tidigare med sticklingar men utan att lyckas... Ikväll har jag gjort ett nytt försök enl filmklippet tummenupp.gif
Jag återkommer när de har fått rötter...
jimvidar
Grannföreningen har en stor remonterande rosbuske som jag har tagit en kvist från, en konstig färg som jag vill beskriva som rosa,aprikos,beige-vit och doftar gott även på långt håll. Årsskotten närmar sig en meter, om man inte klipper i den så blir den stor som en lekstuga skulle jag tro. Ska sätta sticklingarna till helgen när jag kommer upp på landet.
kerstin z5-6
Gissar att det är Ghislaine de Féligonde ?

En viktig detalj i sticklingsförökning är just att sätta dem i krukkanten, där det är mer syrerikt.
Om det inte finns ett bladskaft längst ner att riva bort ,kan man istället skrapa försiktigt så men får bort några strimmor av den gröna barken ,men fortfarande ser den vita underliggande(cambrium) Därifrån gror nya rötterna ut
Likaså att aldrig röra eller peta i sticklingen förrän man ser rötter i botten av krukan-de kan utveckla blad utan att ha utvecklat mer rötter än en liten knöl längst ner.

Snittrosstickling tas bäst direkt du får den Gör ett färskt snitt längst ner och ta en 1 dm lång stickling
Rosen kan därefter avnjutas i vas.Tror detta är från en snittros som kallas Pizarro

pizarro.jpg
Ålgryte
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-05-2013, 14:20) *
Snittrosstickling tas bäst direkt du får den Gör ett färskt snitt längst ner och ta en 1 dm lång stickling
Rosen kan därefter avnjutas i vas.

Hur menar du Kerstin? dunno.gif
Kan jag göra en stickling av "botten" av snittrosen? Behöver inte sticklingen ha blad?
kolonista
Vilket kanonforum det här är, tur att jag hittat det. Tack för videon om att ta rossticklingar, det måste jag testa.
Synd bara att min Maidens Blush gav upp i vinter, den hade jag gärna velat ha fler av. Får väl köpa en ny.
kerstin z5-6
CITAT (Ålgryte @ 23-05-2013, 16:09) *
Hur menar du Kerstin? dunno.gif
Kan jag göra en stickling av "botten" av snittrosen? Behöver inte sticklingen ha blad?

Bra om ett bladutskott följer med men inte helt nödvändigt nej, men tar man bort första snittet ,och sedan klipper en dm stickling brukar man få med ett topp blad.Detta kan med fördel halveras då det bara är till för att dra vatten upp igenom stickligen och ssm faller av hur som helst. Allra bäst resultat med snittrosor är det om man får med ett rött bladutspring i toppen, brukar sitta i bladveck:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon