|
Vill fråga er om smakråd. Jag har en rabatt på framsidan av huset med vandrande skugga. Där har jag satt skuggtåliga rosor, mest gallica rosor. Hela rabatten är trekantig och avgränsas av husväggen, en smal rabatt med blommor, samt av en låg häck av blå isop. Då jag planterade rosorna täckte jag hela gräsmatteytan av svart plast, ur vilken rosorna stack upp. Jag vill som sagt ha bort gräsmattan, men inte ha jobbet att gräva bort grässvålen..... Nu funderar jag på att göra den svarta plasten/väven permanent, att gräva ner den lite i kanterna så att den inte syns, och att täcka den med täckbark..... Det är ju en kostnadsfråga också, snyggast vore kanske att täcka med vitt grus eller liknande men hur dyrt blir inte det???? Nu funderar jag således på om täckbark mellan rosenbuskarna blir väldigt fult och konstigt...... Vad tycker ni????
Hannele
05-04-2004, 12:42
Täckbark tjäl mycket kväve, man måste kompensera med extragödsel. Till nyplanterade buskar skulle jag inte använda täckbark. Själv gillar jag marktäckande växter; silverarv, mossflox, till buskar.
MRLINDELL
05-04-2004, 19:31
Jag tycker det är fint, se på hur fransk pinjebark ser ut, helsnyggt. Barken bidrar med lite humus i marken, bibehåller fukten lite längre och skyddar mot kyla. Vad kvävet beträffar märker jag ingen skillnad, kan inte vara någon större påverkan alls, barken bidrar med mera gott än problem. Mina perenner stortrivs med täckbark.
kerstin z5-6
05-04-2004, 19:39
Jag gillar rosor med sällskap av perenner -och täckbark är inte billigt -måste dessutom förnyas i stort sett varje år, för att se bra ut Grässvålen lär väl vara borta nu hur som haver.
Vad skulle passa som marktäckning under en rhododenron (uppstammad)? En marktäckande växt som trivs i surjord, alltså?
Har en massa vintergröna i trädgården, men vet inte om den gillar surjord...? Ljung är lite för högt...platt och grönt vill jag ha, helst vintergrönt...
Sanna
Madeleine1
05-04-2004, 19:42
Jo, jag har också hört att täckbark stjäl en hel del kväve och tyckte nog att jag märkte det under förra året i ett par rabatter. Växterna höll sig väldigt små och "ynkliga" - till lika ogräset vilket i och för sig var positivt.  Jag har kört med barkmull istället. Tycker det är snyggt och ser prydligt ut och har inte märkt samma tillväxthämmande effekt.
MRLINDELL
05-04-2004, 19:50
Jag tror inte tillväxten berodde på täckbarken, och dyrt beror på hur mycket man lägger på för att slippa ogräset. Den dyraste kostar ca 100 sek för 80 liter och räcker till en ordinär rabatt. Får väl gå ut och plåta lite i trägården. Min rabatt åt söder hänger med tack vare pinjebarken, annars får man vattna varje dag på sommaren. Marktäckande växter blir ännu dyrare än dyraste täckbarken, så jag förstår inte "prisskillnaden".
/* Saxat från notiser från tillverkaren
Barken stjäl inte kvävet, bara lånar! Kvävet binds av alla mikrober som ser barken som en (hårdsmält?) energikälla och behöver lite kväve för att ruljangsen ska gå runt.
*/
Kvävet finns kvar och kommer marken och växterna tillgodo så småningom - men det tar tid förstås. Färsk täckbark är krävande, men den komposterade svarta är inga problem. Har man överkänsliga växter kan man då vänta ett år med täckbarken.
Madeleine1
05-04-2004, 20:51
Hade just tänkt ställa en följdfråga till dig, MRLINDELL, när jag såg att du hade varit inne och redigerat ditt svar. Undrade just på vad du grundade teorin om att täckbarken inte orsakar låg tillväxt. Snyggt är det i alla fall!  Kan väl i och för sig kanske vara så att det är själva "lånandet" av kväve som i folkmun betecknas som att stjäla. "Jag HAR inte stulit, jag tänkte bara låna. Länge....."
MRLINDELL
05-04-2004, 21:05
Ja .. funderar fortfarande .. Om nu växterna hämmas lite av nedbrytningsprocessen av täckbarken, kan man ju använda den komposterade som ser ordentligt nedbruten ut. Trots detta kanske det går åt lite kväve som man säkert kan kompensera genom att tillföra kväve, gödsla lite (efter det att ogräset tagits bort  )
Vid och under mina rhododendron har jag vintergröna, vinca major. Härlig marktäckare tycker jag. Planterar man i skuggan under buskarna kryper den ut, och den växer snabbt.  Problemet är dock att det blir svårt att ge rhododendronbuskarna gödsel på våren och löv över rötterna på hösten - vintergrönan vill man ju inte täcka. Samma olösta problem har jag vid rosorna. Borde uppstå samma också om man använder täckbark - då måste man skrapa bort den först, lägga dit jordförbättring, och sedan lägga tillbaka den igen. Vid rosorna har jag mest ettåriga växter som slingerkrasse. Dessa myllar jag ned på hösten. Det fungerar bra, men helst skulle jag vilja ha lavendel vid dem. Hur löser man marktäckning under buskar som vill ha gödsel och jordförbättring ofta?
Ingrid på Västkusten
06-04-2004, 08:31
Ett problem emd täckbark hos mig attans vad fåglarna ääälskar täckbark å sprätter dne överalt på trädgårdsgångar över överallt. Så i år blir det INGEN täckbark alls.
Marktäckning hos växter som vill ha mycket näring = gräsklipp :-)
Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
06-04-2004, 10:13
En annan surjordståligt täckare är myskmadra, har den under azalea och magnolia. Där växer också spansk näva och sockblomma med stor framgång.
Oj vad mycket info om täckbark! Ingrid!! Jag måste fråga, skulle du rekommendera gräsklipp mellan/under rosor...? Tror du att hushållskompost (uppblandat med strömaterial) som ännu ej blivit jord också skulle kunna funka att slänga på, eller är det bättre med gräs? Mitt problem är ju att jag funderade på att låta markväven vara kvar, jag misstänker att gräset kommer upp igen om jag tar bort väven och t ex lägger dit täckbark, fast det kanske inte händer....? Jag hade tänkt ha täckbark, fast mest av allt vill jag ha gult grovkrossat grus, som fångar upp solljuset och bildar en vacker fond till gallica rosor i färgskalan lila-rosalila-syrenlila..... Då skulle gruset ligga mellan rosorna, men inte ända fram runt rosbusken, för där är öppen jord. Jag är plötsligt ännu mera villrådig.......... Alternativen ser ut som följer Behålla väven och lägga på täckbark (då väven ligger mellan jord och täckbark och då täckbarken ej täcker rosorna, bör det vara OK) eller grus. Gödsling och täckning av rosorna sker genom att det är öppen jord utan väv och täckning i en radie runt varje ros. Fördelar: dyrt i inköp men förhoppningsvis nästan helt underhållsfritt? Ta bort väven, och plantera marktäckare (vintergröna, kanske då det är vandrande skugga) Jag är ännu inte riktigt säker på prisskillnaden mellan grus, täckbark (pratar vi om dessa säckar 5 för 100 kr man kan köpa eller annan täckbark?) och marktäckare? Hmmm Hursomhelst får jag nog lyfta på väven och kontrollera hur dött gräset egentligen är. Vi har ju diskuterat förut härinne, hur långlivat gräs är, och att det mesta utom att gräva bort skiten, innebär att det kommer upp igen.... Väven har legat på sedan skiftet sommar/höst, så det är ju inte så länge. Jag är dock innerligt trött på det stora sjoket av svart väv runt rosorna. Ännu så länge är ju rosorna täcka med granris o dyl, men snart lyfter man ju på täcket även där, och då vill jag ha fint!
MRLINDELL
06-04-2004, 11:20
Det är väl bra att det finns mer än ett svar, för det gör det alltid beroende på vad man odlar, hur det ser ut på plats. Vad man än täcker med får man maka på det om man skall jordförbättra i den mening du beskriver. Gödsla går väl bra, vattnet tränger ner. Det är kanske så att gödningen fångas upp och lakar ur långsammare med täckbark än utan. Jag ser det inte som en direkt nackdel. Man får överväga för och nackdelar och välja det alternativ som passar bäst just på plats.
Jag tycker täckbark är fint. Dessutom fungerar det ypperligt mot ogräs om man lägger på nån decimeter. Tycker nästan det är finare än grus.
kerstin z5-6
06-04-2004, 22:16
Min fråga är är hur du göder rosorna .Själv tycker jag naturdynga är bäst -Ko tex till rosor, gräsklipp funkar ganska fint -inte ett ogrässtrå i rabatten o bra gödsel .Går att lägga runt ev perenner med -10-15 cm lager,färskt
Ingrid på Västkusten
07-04-2004, 08:01
Todeloo,
Rosor hos mig får hästdynga inte gräsklipp. Just den täckbarkstäckta rabbaten har ju rosor i sig men jag lägger alltså inte täckbark precis där rosen står utan lämnar den plätten bar. I en annan rosbädd (upphöjd ) är marktäckningen grovt grus utom precis igen under rosorna där jag lägger min gödsel i en liten puckel :-) Tycker det fungerar superbra - gruset ser prydligt ut mestadels rosorna får näring :-) Kommer att köra mera marktäckare runt sorona i täckbarksrabatten - jag ahr ju en bunke där redan men de har inte vuxit sig stora nog ännu - det kommer :-) Gräsklipp = perenner och grönsaker etc etc - går säkert bra till rosor med. Efter ett tag blir ju gräsklippet silvrigt och ser faktiskt riktigt bra ut :-)
Hushållskompost är fina grejer å använda till rosor med - gärna lite ko/häst också :-)
Jag har ingen markväv under gruset i min rosrabatt faktiskt. Om man hämför med resten av rabattnivår kan man säga att under rosorna där det inte ligger grus är liksom lite mera av en grop och gruset har ju nivån högre då. Detta gör så att rosbladen hamnar på ett ställe på hösten, förutm att dte är lätt å putta dit gödsel :-)
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
08-04-2004, 10:20
Hej,
Jag har precis talat med ett proffs angående täckbark och fick veta att om man tänker sig en förmultningsskala från 0-10 där 0 är helt oförmultnat och 10 är helt nedbrutet så ligger ny täckbark av bra kvalité på ca 0-1 och barkmull på ca 6-7. Så man får tänka efter vad man väljer beroende på utseende, fukthållandegrad och täthet mellan ytterligare påfyllnad genom åren.
Att köpa täckbark i vanlig "4-5 för 100-lappen" blir dyrt, räcker inte långt, jag fick prisindikation på 250 kr / ton men det är klart - behöver man bara lite så kanske den typen av staffling inte är aktuell ändå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|