|
malcolm
22-05-2013, 17:10
Nu har jag ringt på en moped till, köpte ju en Vespa Ciao förrförra sommaren men den har sonen lagt beslag på, denna är en Crescent compact som jag skall åka och titta på på fredag kväll. Hoppas jag får ha den ifred om det blir så att jag köper den men jag tvivlar eftersom den är treväxlad och compacterna är kända för att gå ganska fort, runt 50km/tim otrimmat fast de klassas ändå som klass 2-mopeder.
[attachment=76434:3705125943.jpeg]
Åh, nostalgi! Cresent compact hade jag i min vilda ungdom. Visserligen körde kompisarna om mej på raksträckorna men så fort det lutade lite uppåt pilade jag förbi dem som ett skott...
malcolm
22-05-2013, 17:26
Flera av mina kompisar på tiden d bagav sig hade Compact och de körde alla fortare än jag på sina moppar, nu är jag iof. sig inte ute efter att köra fort för jag är ju trots allt en halvgammal gubbe men sonen kanske kommer att uppskatta en lite snabbare moppe.
Monarda
24-05-2013, 12:39
Maken ärvde en Crescent Compact av sin morbror för många år sedan. Jag tror han tycker det är en ganska kul moppe och inte verkar det vara några problem att få tag på reservdelar heller.
Huggorm
24-05-2013, 12:52
Jag hade också en compact när jag var femton men alla brukade kalla dom "sachs" efter motorerna. Bra och enkel moped men jag bytte senare till en zündapp eftersom de var enklare att trimma
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-05-2013, 13:08
Sachs kallade man i Tyskland nåt annat, min far hade en Sachs.
Min son va<r kanske 13-14 år gammal när han kom hem med en ram till en moped, Fick han från bysmeden....
Men så småningom blev det en moped. Vi hade ju också en moped på gården som vi åkte ut med till ängarna osv. Den försökte han ta över också men jag tillät det aldrig.
När han sen fick köra moped, med 15 och när det inte gick fortare än 25, så trimmade han dom. Polisen tog honom flera gånger; Men sen beslagtog dom mopeden. Pojken tyckte jag skall hämta den, men då sa jag att jag bara tackar dom.
Idag har han en bilverkstad som huvudsakligen sysslar med rallybiler, som piffar till bilar osv. Motorintresset har hållit i sig.
Elisabeth
malcolm
24-05-2013, 20:25
Idag var jag och hämtade moppen, man skulle kunna tro att den är trimmad efter hur fort den går men enligt säljaren så är den inte det och jag tror honom. Finns dock ett aber, bromsarna är lite dåliga men jag skall köpa nya backar imorgon och så byter jag själv.
Huggorm
24-05-2013, 20:34
CITAT (malcolm @ 24-05-2013, 21:25)  Idag var jag och hämtade moppen, man skulle kunna tro att den är trimmad efter hur fort den går men enligt säljaren så är den inte det och jag tror honom. Finns dock ett aber, bromsarna är lite dåliga men jag skall köpa nya backar imorgon och så byter jag själv. Kolla först om det inte räcker att spänna upp wiren om det är fram eller staget om det är bak. Backarna på en gammal moped brukar hålla årtionde efter årtionde
malcolm
24-05-2013, 20:41
Skall kolla imorgon, tror säljaren visste vad han pratade om, han hade fyra mopeder. Två Ciao, en Zündapp och så compacten jag köpte.
Eva i Skåne
25-05-2013, 12:59
Då kan du ut och köra moppe tillsammans med sonen snart Malcolm
Halaj!
Du kan ju också prova att rugga upp ytan på backarna med smärgelduk. Med tiden bildas en glasartad yta på dem, som antagligen har lägre friktionskoefficient än färskt backmaterial har. Jag är lite tveksam själv till om det blir så mycket bättre, men visst är det värt ett försök.
//T
Chili Linkan
25-05-2013, 20:07
Cresent Compact hade jag också i min vilda ungdom, min gjorde 80km/h utan någe köpt trim, bara hemma pul, mycket lätta att få snurr på är dem, men böt till slut från 3 växlat till 2 för det höll inge vidare med 3.
malcolm
29-05-2013, 07:44
CITAT (Tapio @ 25-05-2013, 18:47)  Halaj!
Du kan ju också prova att rugga upp ytan på backarna med smärgelduk. Med tiden bildas en glasartad yta på dem, som antagligen har lägre friktionskoefficient än färskt backmaterial har. Jag är lite tveksam själv till om det blir så mycket bättre, men visst är det värt ett försök.
//T Jag var till mopedaffären i förrgår och köpte en tändstiftsnyckel och tog upp det där med bromsbackarna och han rekommenderade inte att försöka rugga upp beläggen, backarna kostade fö. bara 180 kr.
skånepåg
06-06-2013, 21:49
Vad kul, och hej förresten. Jag kommer flytta snart och ett fordon skulle man behövt så kollar mopeder ibland, en 30 moppe måste det vara för tänker inte lägga ut flera tusen för de dumma nya lagarna och reglerna som gäller så förarbevis för 150 riksdaler och en söt moppe räcker gott
Huggorm
06-06-2013, 21:56
Jag är så gammal så jag fick AM-behörighet automatiskt så jag får lov att köra moped i svindlande 45km/h utan minsta utbildning för det
malcolm
07-06-2013, 06:24
CITAT (Huggorm @ 06-06-2013, 22:56)  Jag är så gammal så jag fick AM-behörighet automatiskt så jag får lov att köra moped i svindlande 45km/h utan minsta utbildning för det  Det fick jag också men föredrar en klass II-moped i alla fall och försäkringen är billigare än till en EU-dito, dessutom får man köra på cykelbanorna. CITAT (skånepåg @ 06-06-2013, 22:49)  Vad kul, och hej förresten. Jag kommer flytta snart och ett fordon skulle man behövt så kollar mopeder ibland, en 30 moppe måste det vara för tänker inte lägga ut flera tusen för de dumma nya lagarna och reglerna som gäller så förarbevis för 150 riksdaler och en söt moppe räcker gott  Kul! Hoppas du får tag i något till vettigt pris, moppen på bilden känner jag inte till men den kan ju vara bra för det.
skånepåg
12-08-2013, 18:27
Det finns en del coola mopeder, hade jag haft råd till denna så hade jag köpt den direkt http://www.blocket.se/malmo/Spiderman_chop...ca=23_8&w=1
malcolm
13-08-2013, 11:24
Det finns en billighetsaffär inte så långt härifrån som heter Eurostore och där såg jag en sådan där för ett par år sedan men jag kommer inte ihåg vad den kostade och så har jag sett en vid macken här hemma. Tror det är någon skapelse från Asien av urmålig kvalité, skulle aldrig vilja ha en i vilket fall. Den ser ut som Black Widow som OCC från amerikan choppers byggde för ett antal år sedan. http://www.google.se/#bav=on.2,or.&fp=...dow+occ+chopper
skånepåg
30-08-2013, 21:47
Aha, trodde det kunde vara nåt eget custombygge För ungefär säkert över 10 år sen såg jag i en tidning en affär som sålde mopeder som hade motorcykel utseende, en Harley Davidsson och en chopper och en till var det på bilden så numera borde det finnas lite fler med bättre kvalitet, men Asien och andra österländska länderna gör inte bara undermåliga produkter, vissa saker lyckas de med nuförtiden om man hittar dem
malcolm
18-11-2013, 18:38
Sonens Ciao vill inte starta, har ingen aning om vad det kan bero på men han säger att den inte vill när det är blött ute. Han har sagt att han kollat tändstiftet men jag får nog kolla det lite närmare, det kan ju vara så att det blivit en loppa på brytarspetsarna också.
Huggorm
18-11-2013, 18:57
Att den inte vill när det är blött ute kan tyda på dålig tändkabel eller i vissa fall tändhatt. Det blir överslag till jord helt enkelt.
theseraphim
18-11-2013, 20:22
Köp inte moppar från Kina osv för av erfarenhet är de alla totalt skräp iaf de billigare modellerna.
malcolm
18-11-2013, 20:55
Ciao som är Vespa kommer inte från Kina utan från Italien. CITAT (Huggorm @ 18-11-2013, 18:57)  Att den inte vill när det är blött ute kan tyda på dålig tändkabel eller i vissa fall tändhatt. Det blir överslag till jord helt enkelt. Jag hade problem med min Puch när det var blött ute, det blev överslag från tändhatten till gods. dat löste jag med att sätta en liten plåtbit som skyddade tändstiftet.
malcolm
08-12-2013, 08:13
Mopedsäsongen är slut för i år, alldeles för kallt och halt.
Monarda
08-12-2013, 10:56
Här har säsongen precis börjat. Maken har köpt ett renoveringsobjekt - NSU Quickly årsmodell 1954 - så nu är vinterkvällarna räddade.
malcolm
09-12-2013, 13:12
Låter som ett roligt projekt, skulle vara roligt att se några bilder för jag har nog aldrig sett en NSU-moppe.
Monarda
09-12-2013, 18:17
Här är en bild på vraket, men den blir nog fin när den är klar om jag känner maken rätt. [attachment=79576:DSC_0839.jpg]
09-12-2013, 18:23
NSU Quickly var en mycket omtyckt moped i Tyskland under många år
Monarda
09-12-2013, 18:26
Maken har helt "snöat in" på NSU, som synes av hojarna bredvid. Bägge från början av 50-talet.
malcolm
09-12-2013, 20:53
Kul, jag blir smått avundsjuk. Jag har ju två moppar, en Vespa Piaggio och en Crescent Compact men båda är i ett sådant bra skick att de inte skulle vinna något på en renovering.
Ja men visst är det kul att ha kunskap och intresset att vårda och återställa jättekul att se !
malcolm
12-12-2013, 13:13
Jätteroligt, jag brukar ofta se TV-program som overhaulin och och wheeler dealers där de fixar gamla bilar, skulle vilja göra det själv men har ingenstans att hålla på.
Min moped är en Kymko super 9 -05 så det är bara att köra, batteriet måste laddas då och då på vintern men annars är det ju ingen MOPED på det sättet det är ett transportmedel dock ett ypperligt sånt!
malcolm
26-03-2014, 20:03
Mopedsäsongen har börjat igen och min son har kört sin Ciao till jobbet i ett par veckor nu, nu väntar jag bara på en riktigt solig dag för att kunna lufta min Compact.
Monarda
27-03-2014, 12:09
Compact måste väl vare en av dom mest sålda mopederna? Tycker var och varannan "gubbe" susar omkring på såna här i trakterna, kanske beror på att dom tidigare förekom som tjänstemopeder på företaget jag jobbar på och antagligen såldes ut efter hand.
malcolm
29-03-2014, 09:33
De var vanliga när jag var i värsta moppeåldern också men numera är det sällan man ser någon om man bortser från den jag har i garaget.
Hade själv en NSU som första moped. Tyvärr i uselt skick så den byttes ganska snart. Själv suktar jag däremot mer efter mina bilar jag hade i ungdomsåren. Min första, en hundkoja, sedan Ww 1200 följt av Kadett, BMW 1602, Volvo 142. När man sedan sansade sig så blev det Volvo för hela slanten.
Huggorm
29-03-2014, 23:19
CITAT (malcolm @ 29-03-2014, 09:33)  De var vanliga när jag var i värsta moppeåldern också men numera är det sällan man ser någon om man bortser från den jag har i garaget. Samma här, efter att EU-mopederna slog igenom ser man sällan några compact längre. Eller "sachs" som vi kallade dom efter motorfabrikatet.
Monarda
30-03-2014, 06:28
Här går den lokalt under namnet "Ostkrok"
30-03-2014, 07:08
Min far hade också en "Sachs" men om det var samma moped vet jag inte. Den hette i alla fall bara Sachs
malcolm
30-03-2014, 13:05
När jag var 15 (1970) fanns det en modell av Crescent/Monark som hette 50SS och den hade också Sachsmotor.
malcolm
02-04-2014, 16:41
Har bestämt mig för att sälja min Compact och imorgon kommer en person för att titta på den, onödigt att ha en moped i garaget som bara kostar pengar och just nu behöver jag dem bättre än en moped fast Ciao finns kvar i värsta fall.
Jag tänkte mig en sån här moped. Lite risig kanske men så cool.
skånepåg
01-05-2014, 14:56
CITAT (cobbe @ 28-04-2014, 17:30)  Jag tänkte mig en sån här moped. Lite risig kanske men så cool. Wow den var ju fin för billig peng och så gammal, är du händig kan du svetsa och etsa kåpan till en riktig fining med bara en tribal eller liknande så står den ut  Och räta fälgen är lätt bara spänna och lösa på skruvarna vid ekrarna  Och sätta framdämpare så det blir mindre skumpigt på grusvägar osv, enda som fattades annars klart värt ett köp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|