Gerby astrakan
Hej!

Hade trädgårdsonsdag helt själv i dag med att ta upp och jordslå de krokuslökar jag försökt sätta under en väletablerad (fem år gammal minst) klätterhortensia i norrläge. Blad blev det, men de orkade inte få till några blommor. Ett gäng tuffa gullvivor och några kärleksörter klarar av att samexistera, men jag skulle gärna vilja höra om nån har erfarenheter av lökar och marktäckande perenner som klarar av såna förhållanden, gärna så man får blomning fram till frosten. Skulle vilja ha dit en rad med julrosor (trots norrläget blir det snöfritt rätt snabbt) men de kanske skulle få det för stressigt?

Jag är nyinflyttad i trädgården sen augusti i fjol och har inte hunnit fixa med så mycket. Klätterhortensian ska absolut sparas, skulle bara vilja ge den lite sällskap omkring fötterna.
Gröna mormor
Vid min klätterhortensia har jag vinca minor, jätterams, daggkåpa och ormbunke.
gunsta
Jag har en klätterhortensia som har stått ganska länge utan att blomma - den är inklämd mellan syrener och växer mot en stor sten. Framför den har jag ormöga, julros, funkia och krolliljor som spridit sig spontant. Klätterhortensian har de senaste åren kommit allt mer och i år tycks den blomma rejält.
Peztis
Gunsta, klätterhortensian tar ju några år på sig att etablera sig och sedan sätter den fart. Lyckliga du!

Tänkte också på ormöga men den blommar ju inte på hösten, den blommar nu och inte så länge, men den har vacker grönska sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon