Idag skruvade jag ihop min livs första kompost, och imorgon tänkte jag komma underfund med vart den ska få stå. Oavsett så blir det någonstans på gräsmattan och min fundering är ju då om jag kan ställa den direkt på gräset eller om jag ska gräva bort det samt rötter först?
En liten fundering till har jag, hur viktigt är det att komposten står skuggigt, vad är den egentliga anledningen till att den inte ska stå i solen? Och är det okej med sol ungefär halva dagen samt hela kvällen?
Gossen Ruda
22-05-2013, 19:46
Du behöver inte gräva bort något, gräset kommer bara att dö. Anledningen till att den inte bör stå i solen är att det blir för torrt. Komposten skall vara fuktig men inte blöt.
Okej vad bra! Ännu en fråga, jag har massor med överbliven brunnen koskit, kan jag lägga det i komposten?
Bengalow
22-05-2013, 21:28
Visst kan du det, men det skall varvas i tunna lager. Det viktigaste med kompost är att det inte blir för kompakt. Att bara använda gräsklipp är döden, men har du koskit, och lite jord emellan, så är det mumma för de bakterier som omvandlar växterna till ny, fin jord.
Tack för svar! Det blir absolut inte bara gräsklipp, utan relativt mycket från köket som går att lägga på komposten samt träflis och annat liknande. Jag får helt enkelt acceptera att det kommer ta hela sommaren att få bort högen med koskit från hörnet av tomten, huvudsaken är en bra kompost!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.