Idag skruvade jag ihop min livs frsta kompost, och imorgon tnkte jag komma underfund med vart den ska f st. Oavsett s blir det ngonstans p grsmattan och min fundering r ju d om jag kan stlla den direkt p grset eller om jag ska grva bort det samt rtter frst?
En liten fundering till har jag, hur viktigt r det att komposten str skuggigt, vad r den egentliga anledningen till att den inte ska st i solen? Och r det okej med sol ungefr halva dagen samt hela kvllen?
Gossen Ruda
22-05-2013, 19:46
Du behver inte grva bort ngot, grset kommer bara att d. Anledningen till att den inte br st i solen r att det blir fr torrt. Komposten skall vara fuktig men inte blt.
Okej vad bra! nnu en frga, jag har massor med verbliven brunnen koskit, kan jag lgga det i komposten?
Bengalow
22-05-2013, 21:28
Visst kan du det, men det skall varvas i tunna lager. Det viktigaste med kompost r att det inte blir fr kompakt. Att bara anvnda grsklipp r dden, men har du koskit, och lite jord emellan, s r det mumma fr de bakterier som omvandlar vxterna till ny, fin jord.
Tack fr svar! Det blir absolut inte bara grsklipp, utan relativt mycket frn kket som gr att lgga p komposten samt trflis och annat liknande. Jag fr helt enkelt acceptera att det kommer ta hela sommaren att f bort hgen med koskit frn hrnet av tomten, huvudsaken r en bra kompost!