Full version: kompostens botten
Groa
Idag skruvade jag ihop min livs frsta kompost, och imorgon tnkte jag komma underfund med vart den ska f st. Oavsett s blir det ngonstans p grsmattan och min fundering r ju d om jag kan stlla den direkt p grset eller om jag ska grva bort det samt rtter frst?
En liten fundering till har jag, hur viktigt r det att komposten str skuggigt, vad r den egentliga anledningen till att den inte ska st i solen? Och r det okej med sol ungefr halva dagen samt hela kvllen?
Gossen Ruda
Du behver inte grva bort ngot, grset kommer bara att d. Anledningen till att den inte br st i solen r att det blir fr torrt. Komposten skall vara fuktig men inte blt.
Groa
Okej vad bra! nnu en frga, jag har massor med verbliven brunnen koskit, kan jag lgga det i komposten?
Bengalow
Visst kan du det, men det skall varvas i tunna lager. Det viktigaste med kompost r att det inte blir fr kompakt. Att bara anvnda grsklipp r dden, men har du koskit, och lite jord emellan, s r det mumma fr de bakterier som omvandlar vxterna till ny, fin jord.
Groa
Tack fr svar! Det blir absolut inte bara grsklipp, utan relativt mycket frn kket som gr att lgga p komposten samt trflis och annat liknande. Jag fr helt enkelt acceptera att det kommer ta hela sommaren att f bort hgen med koskit frn hrnet av tomten, huvudsaken r en bra kompost!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon