Full version: Odla sparris
Pius
Var köper man sparris-plantor ifrån? Såg att Österlen Sparris säljer, men det är minst 5 plantor. Jag vill bara testa.

Tänkte det skulle vara roligt att prova, trots att jag har lerjord, jag kan ju förbättra en plätt.

Pius

linusida
Hej

http://www2.sinclairsholm.se/ säljer sparris men jag hittade ingen info om man måste beställa ett visst antal

//linusida
Pius
CITAT (linusida @ 23-05-2013, 11:48) *
Hej

http://www2.sinclairsholm.se/ säljer sparris men jag hittade ingen info om man måste beställa ett visst antal

//linusida

Nej jag såg bara att de kostade 18 kr. Vilket är lite, jämfört med "vad det nu hette" som tog 350 kr för 5 stycken.

Jag får ta och kolla ifall min handelsträdgård har någon planta som jag kan testa.

Pius
oliv
Österlen Sparris har slut för sässongen fick jag nyss veta (har köpt där tidigare). Men hittade sedan den sorten (Rambo) i en handelsträdgård. Styckpris 60:- krukat är väl ungefär det man får betala, man kan börja skörda redan året därpå. Är plantorna mycket små ska man ju vänta några år.
Pius
CITAT (oliv @ 23-05-2013, 14:14) *
Österlen Sparris har slut för sässongen fick jag nyss veta (har köpt där tidigare). Men hittade sedan den sorten (Rambo) i en handelsträdgård. Styckpris 60:- krukat är väl ungefär det man får betala, man kan börja skörda redan året därpå. Är plantorna mycket små ska man ju vänta några år.

60 kr låter mera lagom för en test än.

Jag får kolla sparrisplantläget hos handelsträdgårdarna.

Pius
johanr
Odla verkar sälja sparris Backglim 5 plantor för 89 kr, men de är väl ganska små barrotade plantor kan man tro. Tror det kan vara gränsfall till för sent på säsongen att sätta sådana nu, men kanske det går. Jag köpte från Österlens sparris (Rambo) och fick plantorna för 3 veckor sedan. De är förhållandevis dyra, men då är de å andra sidan stora rotsystem man får. Sparrisen har kommit upp fint och är som högst 50 cm stänglar nu. Har hittat krukad Backglim på en lokal handelsträdgård, de tog också runt 60 kr/planta.
michel021
Hur många sparrisar får man från varje planta på en säsong? Jag odla från frön och la alla frön ganska nära varandra. Ska jag försöka sära på dom innan dom blir för stora?
Räcker en stor balkonglåda för 5st sparrisplantor eller är dom för grunda? Dom är ca 25cm höga. Hur djupt borde det vara?
duo2010
CITAT (michel021 @ 24-05-2013, 13:03) *
Hur många sparrisar får man från varje planta på en säsong? Jag odla från frön och la alla frön ganska nära varandra. Ska jag försöka sära på dom innan dom blir för stora?
Räcker en stor balkonglåda för 5st sparrisplantor eller är dom för grunda? Dom är ca 25cm höga. Hur djupt borde det vara?

Hej
har aldrig odlat från frö men antar att de måste säras på när de kommit upp en bit. Men balkonglåda är allt för grundt. När man odlar i landet gräver man en 50 cm djup bädd men det kanske funkar med en planta i en djup 20l hink. Det är nog ngn här på odla som vet.
Hälsningar
gunilla
michel021
Hur många sparrisar brukar det komma upp per planta?
Jag har 2st hinkar som är minst 50cm höga som jag kan flytta dom till
torkil
Hej , hoppas ok hoppa in med ett litet sidospår här (?)Köpte några olika sorter , bl.a. Rambo, på Österlen förra året, tror det var 10 plantor. De kom jättefint och blev höga buskar. Nu har det bara kommit upp över drygt hälften av plantorna där det är stora fina skott, en del ca 50-60 cm. Kan de andra ha dött i vinter el kanske bara senare sort. De som kommit upp är förmodligen Rambo, riktigt grova skott.Jag har för mig att jag inte skulle skörda fullt ut i år utan bara lite försiktigt ?
linusida
Har satt 10 st Rambo från Österlen sparris nu i vår. De har kommit upp fint och på flera plantor har det kommit upp fler skott redan. Det kan nog bli trångt i en hink. Rotsystemet kräver som tidigare har skrivit mycket utrymme. Hoppas att det löser sig tummenupp.gif .

linusida
oliv
CITAT (torkil @ 25-05-2013, 08:43) *
Hej , hoppas ok hoppa in med ett litet sidospår här (?)Köpte några olika sorter , bl.a. Rambo, på Österlen förra året, tror det var 10 plantor. De kom jättefint och blev höga buskar. Nu har det bara kommit upp över drygt hälften av plantorna där det är stora fina skott, en del ca 50-60 cm. Kan de andra ha dött i vinter el kanske bara senare sort. De som kommit upp är förmodligen Rambo, riktigt grova skott.Jag har för mig att jag inte skulle skörda fullt ut i år utan bara lite försiktigt ?

Jag har bäst erfarenhet av Rambo. Fina, tjocka skott.

Jag har planterat i olika omgångar, vissa plantor har inte tagit sig. Men då har jag fyllt på och jag har väl en pallkrage fullt nu.

Per planta så kommer det ett skott i taget (hos mig i alla fall), så man behöver flera plantor för att det ska bli volym. Det fortsätter komma fler skott från samma planta, men inte alla på samma gång.

Första året efter plantering ska man ta lite försiktigt, ja.
torkil
Tack Oliv

De tog sig fint förra året så tänkte bara om de var känsliga och strukit med under den kalla vintern o våren, om det är vanligt att de inte kommer andra året av andra anledningar ?

10 plantor lite lite då kanske om man bara kan ta ett skott i taget och de inte kommer samtidigt, blir inte till ett "kok" då kanske
michel021
Vad händer med stubbarna som blir kvar efter man klippt av dom? Om jag har förstått det rätt så klipper men strax ovanför jordytan. Växer dom upp igen eller ruttnar dom eller är dom bara kvar och så kommer det upp en ny sparris nån annanstans?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon