Full version: Gödsel
Gläntan
Hej
Jag var ute på Bauhaus och köpte närmare 500 liter jord i helgen. Till detta ryckte (släpade) jag hem en 50 liters säck med kogödsel.
Min ödmjuka fråga är nu: Är kogödsel bra att ha i pallkrageodlingar och hur mycket ska jag i så fall ta i en "vanlig" EU pall?

Om nu Kogödsel inte var en bra idé vad ska jag använda istället?

Tack på förhand
från nybliven vårlycklig Malmökolonist

blink.gif
Virgo
hmmm....
jag hade köpt tvärtom sleep.gif
500 liter kogödsel och 50 l jord

om det var kogödsel i påse från nån "jordtillverkare" så innehåller ju den säcken ungefär 50-65% torv beroende på sort.

Så mitt råd åk iväg o köp 5-6 kogödselsäckar för en hundring!
Ingrid på Västkusten
Jag odlar i 100% påskogödsel i pallkragarna - påskogödsel är den enda säckade 'jordprodukten' värd att lägga en peng på :-/ tyvärr är dte bara torv å elände i 'jorden' Du köpt - den säckar ihop tapapr formen under en säsong.

BVästa som finns = stallgödsel ...kolla i Gulasidorna.se om det finns stall i närheten, de är glada om någon hämtar det för dem och det är GRATIS!
Tänk att det bästa som finns i jhordoch jordförbättringsväg ( egentligen mull då) är gratis :-) och är tillgänglig enbart med en släpkärra å en skyffel ;-)

Hälsar Ingrid som precis hämtat två släpkärrelass själv i helgen!
Ingrid på Västkusten
PS det är alltså pås-ko-gödsel :-)
inte påsk-ogödsel ;-)

Fast jag brukar också säga muu på påse!

Hälsar Ingrid
helheten
Hej Ingrid (och ni andra),

Tack för din påskogödsel-förklaring. Jag trodde det var ett försenad 1 april skämt laugh.gif wacko.gif

Jag har en koloni i Östergötland och blev heltänd när jag läste i en tidning om Pallkrageklubben. Jag har lusläst era inlägg och tackar så mycket för alla bilder ni har lagt ut. Nu har jag fixat gratis pallkragar så nu skall det bli grönsaker även för den lata tongue.gif smile.gif
Fredi
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 06-04-2004, 10:28)
PS det är alltså pås-ko-gödsel :-)
inte påsk-ogödsel ;-)

Fast jag brukar också säga muu på påse!

Hälsar Ingrid

Om det är kopojkar som har gjort det så kallar amerikanarna det för bullshit laugh.gif

Fast inte om det är en cowboy-kopojke förstås...

Hrm... jag skall nog gå och lägga mig nu... wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon