Eva 33c
Min vita Glaucidium palmatum som frsddes fr ca 15-20 r sedan verkar ha nt sin hjdpunkt. Den r lite mindre i r n frra ret och ser ut att brja bli "tom" i mitten. S man kanske skulle dela den, den ser ut att vara ganska kompakt s man fr nog ta i lite....
Har ngon av er gjort nt snt? Nr r bsta tiden tro? Knns lite lskigt att stta en spade i den men det r nog ndvndigt om den inte ska fortstta att minska?
[attachment=76453:Glaucidi...__Large_.JPG]
kerstin z5-6
Ja det gr men delning tidig hst r att rekommendrera fr vrblommare som den.
jimvidar
Jag mste gratulera till ett s stort och vackert exemplar. Kan du bertta lite om hur du har den? Jord? Sol? Fuktigt?
Eva 33c
Tack fr svar! Har du gjort denna manver sjlv Kerstin? Finns det risk att plantan ger upp vid delning eller tl den det bra?

Jimvidar: Min planta str i en sderslnt men har vandrande skugga av ngra stora tallar och en lnn. Jorden r vl ganska ordinr trdgrdsjord. Den har aldrig ftt en gnutta gdsel eller ny jord runt sig, inte heller har jag vattnat den sen planteringen hr heller, jag hinner aldrig med snt : )
Den hr plantan r ett bevis p att man kan lyckas med frsdder ytan ngra som helst kunskaper, krvs bara lite tur. Det hr r nmligen resultatet av en av mina allra frsta frsk att s perenner. 5 frn minns jag att det lg i psen frn Impecta, och det r nog nrmare 20 r sen om jag tnker efter. De sddes p nt stt, 3 frn grodde och de ynkliga plantorna sattes ut i en liten skogsrabatt. Det visade sig vara en dum placering d grannens smbarn alltid lyckades sparka sin fotboll in p vran tomt just dr och sen hoppade ver stengrdsgrn fr att hmta den. 2 plantor tlde inte den trafiken. Den sista flyttades d till sin nuvarande plats och nr den sedan slog ut sin frsta blomma ytterligare nt r senare, visade det sig att jag ftt en rent vit planta! S jag vill ju inte gra nt frhastat nu nr det gller delningen.
kerstin z5-6
har inte vgat n men lst p .. har samma dilemma som du!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon