Eva 33c
23-05-2013, 19:29
Min vita Glaucidium palmatum som frösåddes för ca 15-20 år sedan verkar ha nåt sin höjdpunkt. Den är lite mindre i år än förra året och ser ut att börja bli "tom" i mitten. Så man kanske skulle dela den, den ser ut att vara ganska kompakt så man får nog ta i lite....
Har någon av er gjort nåt sånt? När är bästa tiden tro? Känns lite läskigt att sätta en spade i den men det är nog nödvändigt om den inte ska fortsätta att minska?
[attachment=76453:Glaucidi...__Large_.JPG]
kerstin z5-6
23-05-2013, 21:46
Ja det går men delning tidig höst är att rekommendrera för vårblommare som den.
jimvidar
24-05-2013, 06:46
Jag måste gratulera till ett så stort och vackert exemplar. Kan du berätta lite om hur du har den? Jord? Sol? Fuktigt?
Eva 33c
24-05-2013, 19:40
Tack för svar! Har du gjort denna manöver själv Kerstin? Finns det risk att plantan ger upp vid delning eller tål den det bra?
Jimvidar: Min planta står i en söderslänt men har vandrande skugga av några stora tallar och en lönn. Jorden är väl ganska ordinär trädgårdsjord. Den har aldrig fått en gnutta gödsel eller ny jord runt sig, inte heller har jag vattnat den sen planteringen här heller, jag hinner aldrig med sånt : )
Den här plantan är ett bevis på att man kan lyckas med frösådder ytan några som helst kunskaper, krävs bara lite tur. Det här är nämligen resultatet av en av mina allra första försök att så perenner. 5 frön minns jag att det låg i påsen från Impecta, och det är nog närmare 20 år sen om jag tänker efter. De såddes på nåt sätt, 3 frön grodde och de ynkliga plantorna sattes ut i en liten skogsrabatt. Det visade sig vara en dum placering då grannens småbarn alltid lyckades sparka sin fotboll in på våran tomt just där och sen hoppade över stengärdsgårn för att hämta den. 2 plantor tålde inte den trafiken. Den sista flyttades då till sin nuvarande plats och när den sedan slog ut sin första blomma ytterligare nåt år senare, visade det sig att jag fått en rent vit planta! Så jag vill ju inte göra nåt förhastat nu när det gäller delningen.
kerstin z5-6
24-05-2013, 20:26
har inte vågat än men läst på .. har samma dilemma som du!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.