Eva 33c
23-05-2013, 19:29
Min vita Glaucidium palmatum som frsddes fr ca 15-20 r sedan verkar ha nt sin hjdpunkt. Den r lite mindre i r n frra ret och ser ut att brja bli "tom" i mitten. S man kanske skulle dela den, den ser ut att vara ganska kompakt s man fr nog ta i lite....
Har ngon av er gjort nt snt? Nr r bsta tiden tro? Knns lite lskigt att stta en spade i den men det r nog ndvndigt om den inte ska fortstta att minska?
[attachment=76453:Glaucidi...__Large_.JPG]
kerstin z5-6
23-05-2013, 21:46
Ja det gr men delning tidig hst r att rekommendrera fr vrblommare som den.
jimvidar
24-05-2013, 06:46
Jag mste gratulera till ett s stort och vackert exemplar. Kan du bertta lite om hur du har den? Jord? Sol? Fuktigt?
Eva 33c
24-05-2013, 19:40
Tack fr svar! Har du gjort denna manver sjlv Kerstin? Finns det risk att plantan ger upp vid delning eller tl den det bra?
Jimvidar: Min planta str i en sderslnt men har vandrande skugga av ngra stora tallar och en lnn. Jorden r vl ganska ordinr trdgrdsjord. Den har aldrig ftt en gnutta gdsel eller ny jord runt sig, inte heller har jag vattnat den sen planteringen hr heller, jag hinner aldrig med snt : )
Den hr plantan r ett bevis p att man kan lyckas med frsdder ytan ngra som helst kunskaper, krvs bara lite tur. Det hr r nmligen resultatet av en av mina allra frsta frsk att s perenner. 5 frn minns jag att det lg i psen frn Impecta, och det r nog nrmare 20 r sen om jag tnker efter. De sddes p nt stt, 3 frn grodde och de ynkliga plantorna sattes ut i en liten skogsrabatt. Det visade sig vara en dum placering d grannens smbarn alltid lyckades sparka sin fotboll in p vran tomt just dr och sen hoppade ver stengrdsgrn fr att hmta den. 2 plantor tlde inte den trafiken. Den sista flyttades d till sin nuvarande plats och nr den sedan slog ut sin frsta blomma ytterligare nt r senare, visade det sig att jag ftt en rent vit planta! S jag vill ju inte gra nt frhastat nu nr det gller delningen.
kerstin z5-6
24-05-2013, 20:26
har inte vgat n men lst p .. har samma dilemma som du!