michel021
23-05-2013, 20:28
Hej
Jag har ganska många små svarta flugor som springer runt i jorden och på vissa plantor. Ibland sitter dom även på fönstret. DOm är väldigt små och springer oftare än dom flyger. Dom är inte så snabba så dom är enkla att döda men eftersom dom är många och så små så går det inte att döda dom en och en.
Jag har hoppstjärtar i jorden. Blir hoppstjärtarna flugorna? Jag odlar grönsaker så vill döda dom på ett sätt utan att förstöra mina grönsaker. Har läst om ättika och diskmedel men har ingen ättika. Idag tog jag lite avslagen cola och blanda i lite diskmedel. Efter ett tag så låg det några stycken i men det löser inte problemet. Jag märker inte av dom fören jag börjar röra i jorden eller skakar plantorna. De känns som att dom blir fler o fler.
Rebecca
23-05-2013, 21:01
Sorgmyggor. Kommer av att det är fuktigt i jorden... hoppstjärtarna blir inte sorgmyggor.
Har själv haft det ett flertal gånger och det enda som hjälpt mig är nematoder från bionema, nämligen dessa:
http://bionema.se/getpage.asp?do=42
michel021
26-05-2013, 17:35
Finns det inget annat sett? Kanske nått man kan göra för att få dom att minska. Jag har börjat döda dom jag ser när jag vattnar. Gör dom skada på plantorna? Ibland sitter dom på min persilja och chili. Jag vill inte beställa medel för 120kr+frakt när jag odlar så lite.
Rebecca
26-05-2013, 17:48
Alltså... det är väldigt mycket arbete. Jag försökte in i det sista med diverse fällor som de skulle drunka i, byta ut jorden osv. Till slut gav jag upp. Du kan ju testa olika fällor för de färdiga flugorna, typ diskmedel-vin-saft-osv. Larverna bor i jorden så den bör du isåfall byta ut. Problemet är att det kan finnas ägg i den nya jorden... man vet aldrig. Sen bör du vattna underifrån och hålla vattningen till ett minimum (såklart så att växterna klarar sig, men ändå minska). Flugorna kommer när det är fuktigt i jorden.
Sorgmyggor kan komma med jorden om man köper nya växter, med ny jord om man planterar om osv. Därför är det väldigt lätt att drabbas och kan vara tidskrävande att bli av med.
Larverna kan äta på rötterna men jag tror det är mest skadligt för unga plantor.
michel021
26-05-2013, 21:26
Jag ska testa med vin. Det andra har ja redan börjat med men de känns inte som att dom blir färre. La även fram ett glas cola me diskmedel men de vara bara några som gilla de
Vattna inte ovanifrån utan på fatet. Låt översta lagret torka ut ordentligt o vattna endast underifrån. Sorgmyggorna lägger ägg i det översta lagret av jord, som måste vara fuktig/blöt för att deras ägg/larver ska kläckas. Ta ut växterna på altan eller veranda och lufta ordentligt.
michel021
30-05-2013, 17:22
Hur är enklaste sättet att vattna underifrån? Jag odlar mest i stora hinkar och har bara gjort 4st hål på botten. Jag har förstått att man kan lägga hinken i en större hink med vatten? Tar den upp vatten så att jorden uppe blir fuktig? Många plantor har ju rötter ganska långt uppe
Rebecca
30-05-2013, 17:36
Man brukar ju rekommendera att vattna på fatet men i ditt fall så skulle jag kanske säga att du skulle kunna ställa hinken i en större hink med vatten nån timme och låta jorden suga så mycket vatten det behövs.
Oroa dig inte över att inte växten skulle få tillräckligt med vatten - rötterna letar sig dit vattnet finns och kapillärkraften suger vattnet uppåt i jorden.
michel021
30-05-2013, 18:01
okej. Tck för hjälpen
Bengalow
30-05-2013, 18:53
En snabb dusch med Radar är mitt recept. Luktar fan, men effektivt. Vi har en regnvattentunna, med en tyllring över, men myggor lägger ägg där ändå. Ibland svärmar dom upp, när man lyfter på ringen, men nuförtiden ger jag en dusch Radar, ca 0,5-1 sek. Total effekt - noll mygg i tunnan
CITAT (michel021 @ 30-05-2013, 18:22)

Hur är enklaste sättet att vattna underifrån? Jag odlar mest i stora hinkar och har bara gjort 4st hål på botten. Jag har förstått att man kan lägga hinken i en större hink med vatten? Tar den upp vatten så att jorden uppe blir fuktig? Många plantor har ju rötter ganska långt uppe
Enklaste sättet är att vattna på fatet som växten står i/på för då söker sig också rötterna neråt i krukan o blir en mycket stadigare växt. Torrt på översta delen av jorden alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.