Full version: Sniglar
mullkärringen
Godmorgon!
Jag har upptäckt små svarta sniglar ( ca 10 mm långa och 1 m tjocka) mest i gräsmattan men även i rabatterna, kan "mördarsniglar" vara svarta som små eller är det svensk skogssnigel tro? Har ju aldrig sett en enda "mördarsnigel" i min trädgård så var skulle dessa komma ifrån isf?
Vill inte ta död på någon art i onödan men vill ju inte chansa på att göda upp ett hundratal matvrak heller smile.gif

Mvh Lotta
Sl Rena Water
Nopp! De gör inte någon skada. Du kan nog lämna dom ifred. Ps. Jag ÄÄÄÄLSKAR Sniglar/Snäckor.
EsterM
Låter som mördarsnigelbebisar, de trivs bra i mossiga gräsmattor.
Jag plockar bort alla jag hittar.
mullkärringen
Ok,2 helt olika svar smile.gif
Mördarsnigelbebisar är alltså nästan svarta??
Eva i Skåne
NEJ. Jag tror det är skogsniglar
Piccante
Mördarsnigeln är sällan helt svart.
CillaM
Den bruna skogsnigeln har olika färger när den är liten. Allt från brun, brunsvart till svartrandig. Har du extremt många så kan det vara värt att plocka dom. Jag plockar i hink o häller kokande vatten över, snabb död. Låt svalna av över natten o ner i en trädgårdskompost dagen efter. Bra, finfin kompost blir det. Håll koll på sniglarna och lägg gärna upp bilder ifall du är osäker på vilka sniglar det är. Men jag kan säga för min del att hos mig är pantersniglar och kölsniglar fridlysta då de inte gör nån skada alls smile.gif
ängsvädd
Håller helt med dig Cilla. Bra inlägg smile.gif

Vill passa på att berätta om forskning som pågår på SLU i Alnarp för att få fram en intelligent, ogiftig snigelfälla som bara tar "mördarsniglar". Den bygger på feromoner - doftämnen. Läs mer här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5523839
Gossen Ruda
Som sagt, både svarta och bruna sniglar är svarta som små. Man behöver fö inte plocka, stampa istället.
CillaM
Jag tycker det är väldigt dumt att gå som yxan i skogen när det gäller sniglarna. Lär känna din fiende och sålla därefter anser jag. Nästan till 100% är de sniglar jag plockar de bruna, redan som små, färgerna avslöjar dom. Brunrandiga eller helt bruna. Ibland lite skimrande brunt. O stampa, nä fy vad äckligt. Jag vill inte ha snigelkadaver liggande sick.gif wacko.gif
Gossen Ruda
Fördelen med att stampa är just att kadavren lockar till sig andra sniglar så man kan stampa fler. Jag stampade en nyss men jösses vad de har minskat. För några år sen gick jag en runda varje kväll fram på eftersommaren och kunde klippa/stampa några hundra. På våren kryllade det av småsniglar. I år har jag hittills sett två(2) stycken.
mullkärringen
Dom vuxna svarta skogssniglarna och pantersniglarna får gärna vara kvar, dom passerar oftast bara över gräsmattan.

Fast undrar om inte "mördarsniglarna" också kan vara svarta som vuxna?? Promenerade i stan härom dagen och efter en cykelbana var det miljarders med helsvarta, knubbiga sniglar som hade precis samma utseende som mördarna fast med "fel" färg. Skogssnigeln brukar ju vara lång,elegant med en vit strimma på ryggen men det var inte dessa.
CillaM
CITAT (mullkärringen @ 30-05-2013, 05:53) *
Dom vuxna svarta skogssniglarna och pantersniglarna får gärna vara kvar, dom passerar oftast bara över gräsmattan.

Fast undrar om inte "mördarsniglarna" också kan vara svarta som vuxna?? Promenerade i stan härom dagen och efter en cykelbana var det miljarders med helsvarta, knubbiga sniglar som hade precis samma utseende som mördarna fast med "fel" färg. Skogssnigeln brukar ju vara lång,elegant med en vit strimma på ryggen men det var inte dessa.

Det är kölsnigel du tänker på, som har den vita strimman på ryggen. Tittar du noga så har den en ås, eller en köl utmed ryggen. Den går inte att ta miste på. Den svarta skogsnigeln börjar bli så ovanlig nu att jag sparar varenda svart snigel jag ser för de bruna verkar här bara para sig med varandra eller befruktar sig själv.
mullkärringen
Nu under sommaren har jag märkt att den svarta skogssnigeln har ökat rejält i antal, förr såg jag någon då och då och nu har jag flera i min trädgård varje dag.
Det jag funderar på är om den svarta skogssnigeln kan vara gravid med en mördarsnigel eftersom dom korsar sig och då lägga ägg i min trädgård som då är mördarsniglar?
Nån som kan lite snigelgenetik ?!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon