michel021
24-05-2013, 17:47
Jag dolar på min balkong och mina gurkplantor tar över hela balkongen så nu har jag fått dra ut och kastat dom flesta. Jag är ute efter en sort där plantan inte blir så stor. Det är ett plus ifall gurkorna också blir små men de gör inget om dom blir stora.
Jag har sett att det finns djungelgurka som är väldigt små men jag tror att plantorna ändå blir stora?
Idag när jag drog upp dom minsta gurkplantorna så bröt jag av en som var lika tjock som en blyertspenna och skala och smakade den. Den smaka exakt som gurka. Kan det vara farligt att äta stammen? Jag tog bara en liten tugga men det smaka exakt som en vanliga gurka.
Intressant! Med tanke på hur mycket grönmassa det är på grukväxterna (gurka, pumpa, melon...) så är det en bra fråga om man kan använda dem till något vettigt förutom till att de åter blir jord i komposten. Lite som man använder bladen till att göra vindolmar.
Hoppas någon med kunskap kan svara!
Jag tror alldeles bestämt, utan att ha vetenskapliga bevis, att gurkstjälk och blad är fullt ätliga.
Det finns ju visserligen vissa växter där man kan äta någon del av växten men andra är giftiga eller illasmakande. Ta bara potatisen, där rotknölen åts, men frukten är giftig.
Men om "frukten" är ätlig, brukar även blad och stjälk vara ätliga.
Ärtor äter man, och även ärtskott.
strandskatan
25-05-2013, 22:09
Blad och stjälk på unga plantor kan ätas "i måttliga mängder". Blad i större mängder orsakar kräkningar. Googla på tex "cucumber edible parts".
michel021
25-05-2013, 22:32
Tack för svar. Det var från en ung planta. Bladen har jag inte smakat men jag tycker att ni borde testa äta stjälken. Skulle vara snyggt om en restaurang serverade 2st stjälkar till maten eller använda stjälkar ist för att göra stavar när man äter grönsaker med dipp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.