HelénE
Tror vintern gått för hårt åt mina scherminer, delst väldigt allt, dels mycket tung snö som tyngt ner dem.

Så här ser de ut ny, mest dött.

Jag tänker mig att bara jämna allt med marken, men en undran, tror ni de växer upp igen, eller måste jag satsa på att gräva upp o planera nytt?

Helén

[attachment=76478:20130524_064233.jpg]
[attachment=76479:20130524_064241.jpg]
Huggorm
Frågan är hur mycket skador det är på rötterna. Kanske vore det bättre att bara låta den vara i år och låta det lilla som finns av grönska vara så den får återhämta sig. Man kan ju klippa bort det värsta av det döda med sekatör om man har en halvtimme till övers. Eller så kan man såga ner hela busken och hoppas på att den skall klara sig.
hattstugan

Här ser det likadant ut! Vanliga Schersminen går utmärkt att ta ner till ca 30-40 cm över mark!

Vet däremot inte hur Smultronschersminen reagerar på det!
HelénE
CITAT (Huggorm @ 24-05-2013, 21:28) *
Frågan är hur mycket skador det är på rötterna. Kanske vore det bättre att bara låta den vara i år och låta det lilla som finns av grönska vara så den får återhämta sig. Man kan ju klippa bort det värsta av det döda med sekatör om man har en halvtimme till övers. Eller så kan man såga ner hela busken och hoppas på att den skall klara sig.

De är ganska gamla, sen 50-talet. För 2 vintrar såg de rätt eländiga ut när det varit jättekallt o mycket snö, och då klippte jag bort allt fult. Förra året var det rätt OK men lite döda i topparna här o där, men nu ser de faktiskt för eländiga ut, typ 80% dött o resten grönt. Detta är 2, har en till mindre som även den ser lika illa ut.

De kanske gjort sitt...

Helén

CITAT (hattstugan @ 24-05-2013, 21:30) *
Här ser det likadant ut! Vanliga Schersminen går utmärkt att ta ner till ca 30-40 cm över mark!

Vet däremot inte hur Smultronschersminen reagerar på det!

OK jag tror jag börjar med att pröva att ta ner dem till 30/40 cm. Gubben får ta fram motorsågen, så får vi se vad som händer. Lite trist om de inte kommer igen, de är stora och ersätts inte så lätt.

De var jättefina första 3 åren vi bodde här, sen kom kylan...

Bor i zon 2 så eg. borde det ju inte vart så farligt, men tydligen.

Helén
Peztis
Smultronschersminer klarar av att kapas vid fötterna, det brukar komma nya skott. Många gör detta regelbundet för att de inte ska bli så risiga så som de blir när de blir större.
HelénE
CITAT (Peztis @ 24-05-2013, 22:44) *
Smultronschersminer klarar av att kapas vid fötterna, det brukar komma nya skott. Många gör detta regelbundet för att de inte ska bli så risiga så som de blir när de blir större.

Förmodligen är felet här att de inte kapats på länge. De vi köpte av var inte trädgårdsintesserade, o buskarna är satta långt innan de vi köpte av bodde här.

Nå nått måste göras, så det blir att kapa så får vi väl se om nåt kommer upp.

Ska man förresten göra nåt för att hjälpa till för återväxten, typ gödsla eller ska man bara låta det vara?

Helen
hattstugan

Vet inte hur det är med att gödsla! Men de ska inte tas ner förrän efter blom dvs sensommar!
mamamaggan
Har två gamla smultronschersminer , gammal sort som flyttades på till tomten på 60-talet , där vi tar bort dött/risigt varje år. Kapar de sämsta grenarna någon dm över mark och då kommer det upp nytt och fint .

Har provat att ta ner en helt och hållet men den tog sig aldrig , kom bara upp ett par eländiga grenar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon