Full version: Snabbväxande häck
Blomstermia
Min granne har kalhuggit hela området kring min tomt och jag skulle nu snabbt vilja ha en insynskyddande mur omkring mig. Men tänkte att det skulle vara trevligare med något grönt smile.gif . Så vad kan man alltså plantera nu, som växer snabbt och ger bra insynsskydd. Tomten ligger i ett skogsområde, så jag antar att jorden inte är särskilt bra. Men solen kommer åt ordentligt biggrin.gif i alla fall. Helst vill jag köpa så stora plantor/buskar/träd som möjligt. Var hittar man sådant. Min tomt ligger mellan Göteborg o Borås. Har sett tidigare inlägg om pilhäck, och det verkar ju bra, men som sagt jorden är karg och jag kommer inte att kunna "passa" häcken särskilt ofta.
Cilla
Det finns ofta roliga saker man kan göra med våra vanliga skogsträd när man ska bygga insynsskydd. Vilka typer av träd växte på grannens tomt, och vilka växer redan på din?
Fenja
Rångedala Plantskola lite norr om Borås, i Rångedala, har en hel del olika häckplantor. Du kan titta efter på www.rangedala-plantskola.se.
Mvh
Fenja
Blomstermia
Tomten låg i en granskog. Även en del tall fanns där. Det fanns inte så mycket lövträd. Jag har några aspar och björkar på min tomt förutom gran, tall och några enar. Marken där jag vill ha min häck är bitvis nästan med berg i dagen och lite sluttande. Hoppas att någon här kan komma med bra förslag på växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon