Klint
Jag har varit inne och blivit ganska sugen. Dels finns det många ovanligare växter dels får man fler för pengarna.Det finns iallafall en som säger att växterna är absolut snigelfria,men vågar man köpa av andra?
jaj-51
Hej.
Jag har köpt en del på tradera, här finns mycket kul att välja bland.

Kvaliten varierar förstås (Gäller postorder firmor också).

Så här tänker jag
Låg portokostnaden, en planta i ett brev för 12kr är tveksamt.
Firmorna som säljer på tradera brukar jag undvika.
Säljare som inte ansvarar för dit o dat.... utgår också

Annsch
Jag har köpt massor på Tradera genom åren.

Finns mycket att välja på, lite roliga sorter och vanliga privatpersoner eller företag blandat. Brukar dessutom bli ganska billigt eftersom utbudet är så stort. Var lite försiktig dock med "känsliga" väster, anueller etc som kanske inte klarar transport och packning i kartong så bra. Jag har köpt massor med lite ovanliga sorters Hosta, några pioner och nu senast fantastiska tomtatplantor till växthuset.

Dessutom har Tradera ett bedömningssystem med omdömen från köpare och säljare som gör att absolut ingen (eller i alla fall mycket få) vill få negativa omdömen. Jag har aldrig blivit lurad en enda gång på de snart 10 år jag varit aktiv där!

//Anna S
Klint
Jamen det låter ju bra de!
Jag tittade lite igår och huttade bla en smörboll alabaster,men den auktuonen var avslitad nu.Tänkte skriva tull säljaren och fråga om det kommer någon ny auk.eller om det fanns någon kvar men det stod att man kinde bli avstängd,ska jag våga prova?
Eva i Skåne
Jag har handlat vid "sidan om" flera gånger. Tror inte Tradera kan hålla reda på sånt, men det är väl deras sätt att hota för att dom ska få vara med och ta del av förtjänsten.
När jag köpte och sålde pelargoner där för en del år sedan fick jag kontakt med en del återkommande säljare/köpare och då blev det naturligt att man bytte eller sålde till varandra utan att lägga ut auktioner

En liten varning för Traderas auktioner bara! Vissa priser rusar upp i orimliga summor av att två bjuder över varandra och det kan sluta långt över vad priset i handeln skulle vara. Låt dig inte ryckas med!
En gång fick jag över 500 för en pelargonstickling (av ovan anledning) som jag lika gärna sålt för 25:- Bara att tacka och ta emot, men lite synd tyckte jag om köparen.
kerstin z5-6
Tyccker det ofta är för hög halt av "hittepånamn " och rena lögner som tex svarta jordgubbar .. för att Tradera ska vara lockande för mej.

Naturligtvis finns där seriösa säljare med.
Finns flera firmor på nätet som är små seriösa odlare och som har mycket ovanligt sortiment.

Många här delar villigt med sig om man visar en önskan och delning är möjlig.Bra trådar att kolla i är de som snart kommer med olika växtporträtt.
Klint
Oj Eva tur du var säljare! Jag har lagt ett par bud så får vi se.
Ska försöka hålla ögona öppna här då!
Macewe
CITAT (Klint @ 25-05-2013, 09:35) *
Jamen det låter ju bra de!
Jag tittade lite igår och huttade bla en smörboll alabaster,men den auktuonen var avslitad nu.Tänkte skriva tull säljaren och fråga om det kommer någon ny auk.eller om det fanns någon kvar men det stod att man kinde bli avstängd,ska jag våga prova?

Att bara fråga om det kommer någon ny auktion tror jag inte är farligt. Du kan ju skriva att du missade den som var, men undrar om hon kommer lägga upp någon ny auktion. Då har du inte inbjudit till att göra affären vid sidan om, så det borde vara okej med Tradera.
Klint
Ja nu har jag gjort några köp,tycker det är ganska kul.Frågade om smörbollen men då var det inte den personen som hade den.Jag har glömt vem det var!
kerstin z5-6
fast den smörboll du söker finns på de flesta välsorterade privata plantskolor:) 35 för en stor planta här
trädgårdsnjutan
Jag har köpt en del på Tradera och även sålt för att finansiera mina köp.
Jag har varit jättenöjd med det som jag har köpt! Det är bara att buda på!! flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon