Cacki
Med anledning av tidigare diskussioner om klassamhälle tänkte jag att det kanske finns någon här på Odla som skulle vara intresserade av att med gemensamma krafter lära oss lite mer om vett och etikett. Alltså det där utmärkande som skiljer skit och pannkaka åt och som de av högsta rang har med sej i generna redan från början. Vem vet, det kanske inte vore omöjligt även för lägre stående varelser att kunna plugga in det i sina egna gener bara man är lite läskunnig.

Mitt bidrag blir ett litet utdrag ur handboken som kanske kan vara lämpligt att inleda med så här dan före dan....
(stulet från FB då min egen "bibel" fortfarande inte krupit fram från sitt gömställe)
Det vore bra om ni andra skulle vilja fylla på med fler lektioner om ni skulle antingen äga en alldeles egen "bibel" eller om ni hittar något matnyttigt på nätet..

Från en av de senaste upplagorna från 1921...Vassegoa!

mamamaggan
Mitt första bidrag blir något som John Lennon skrivit

You have to learn how to smile when you kill .

Ta det inte nu så bokstavligt , man kan "döda " på olika sätt. Citatet är från Working Class Hero och jag hoppas att jag kommer ihåg det rätt.
Cacki
CITAT (mamamaggan @ 25-05-2013, 12:59) *
Mitt första bidrag blir något som John Lennon skrivit

You have to learn how to smile when you kill .
Ta det inte nu så bokstavligt , man kan "döda " på olika sätt. Citatet är från Working Class Hero och jag hoppas att jag kommer ihåg det rätt.

Jättebra frågeställning men skrev han något om hur man ska le då? Jag menar ska man snörpa lite försmädligt på munnen, le enbart med ena mungipan, ska man dölja leendet med handen, ska man tillåta sej även ett litet fniss för att förstärka glädjen eller hur sjutton ska man bära sej åt för att inte göra bort sej alldeles??
mamamaggan
CITAT (Cacki @ 25-05-2013, 13:19) *
Jättebra frågeställning men skrev han något om hur man ska le då? Jag menar ska man snörpa lite försmädligt på munnen, le enbart med ena mungipan, ska man dölja leendet med handen, ska man tillåta sej även ett litet fniss för att förstärka glädjen eller hur sjutton ska man bära sej åt för att inte göra bort sej alldeles??

Man ska nog ha ett leende som talar om att hur du än bär dig åt lille vän så kommer du aldrig att bli accepterad i våra kretsar.

Det totala föraktet för någon som jobbar och står i men inte har den " rätta " bakgrunden .
Motti
Nu kan jag säga att jag inte förstår denna tråd wink.gif vad är det för fel med Mors dag ?
*Stintan*
Behöver väl inte nödvändigtvis handla om Mors dag.
Natur liv
Mors dag vet jag inte mycket om, den dagen har jag inte firat, varken som dotter eller som mamma. Men jag tror att en hel del rika herrar och damer drabbas av PMS, i alla fall om man tror den här roliga historien:

"Vad står förkortningen PMS för inom ekonomi och politik?
- Penga- och Maktbegärs Syndrom."
Motti
Tror nog att alla damer kan drabbas av PMS oavset hur mycket pengar de har på banken !
Natur liv
Det är klart att PMS kan drabba alla, oavsett rikedom. Om du inte gillade den historien, så passar kanske den här bättre här på Odla:

"Jag måste nog anmäla dig till skattemyndigheten. Du säljer svart(!) vinbärssaft"
Motti
a0a.gif den var mycket bättre a0a.gif
mamamaggan
Ett tips för den som vill läsa om en klassresa skriven av Ronny Ambjörnsson . Han har gjort den resan och berättar i boken " Mitt förnamn är Ronny " om hur han upplever det.

Här är en länk

http://dagensbok.com/2001/09/01/ronny-ambj...m-en-klassresa/
pejori
Läste TS startinlägg igen och skrattade gott.
Massor för att glädja mor och barnen fick göra det mesta.
Enbart i punkt 5 fick far vara med, så honom kunde man tydligen inte ålägga några större uppgifter eller ansvar på den tiden. giggle.gif
Cacki
CITAT (pejori @ 26-05-2013, 13:02) *
Läste TS startinlägg igen och skrattade gott.
Massor för att glädja mor och barnen fick göra det mesta.
Enbart i punkt 5 fick far vara med, så honom kunde man tydligen inte ålägga några större uppgifter eller ansvar på den tiden. giggle.gif

Det är väl inget att skratta åt!?? nono.gif Det här är allvarliga grejer som man tiger och lär av...rtfm.gif

CITAT (Motti @ 25-05-2013, 22:18) *
Nu kan jag säga att jag inte förstår denna tråd wink.gif vad är det för fel med Mors dag ?

Näää, det handlar inte om att det är något fel med Mors dag....utan barahur den ska firas...
pejori
CITAT (Cacki @ 26-05-2013, 15:18) *
Det är väl inget att skratta åt!?? nono.gif Det här är allvarliga grejer som man tiger och lär av...rtfm.gif
Näää, det handlar inte om att det är något fel med Mors dag....utan barahur den ska firas...

Hi hi.. rotfl.gif
Motti
Men Cacki det där tidningsurklippet du klistrade in är ju troligtvis från 40 50 talet ! inte kan man lima fast vid det på 20013 ? En del av er måste ha hafft det väldigt jobbigt som har så negativa inställningar om tex Mors dag !Att fira Mors dag är väl ändå upp till var och en vad man vill göra av det ! Vill man inte fira den dagen så får man väl bara låta bli ! inte mer med det ! Verkar som många här har haft det svårt med sina mödrar och har alla taggar ut .Jag talade inte med min mamma på sex år och när hon dog så fanns jag inte där för jag ville inte vara där ! Klassresa har ingen betydelse Wath so ever ! alla har sina bördor att bära !
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 26-05-2013, 15:18) *
Det är väl inget att skratta åt!?? nono.gif Det här är allvarliga grejer som man tiger och lär av... rtfm.gif

giggle.gif
*Stintan*
Och Far han hedras lite extra på sin dag. (punkt 5)

1.Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

2.Far hälsas om morgonen med sång av barnen.

3.Han bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Han hedras med blommor och en liten gåva.

4.Honom beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.

5.Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där mor i huset medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Far, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Fars förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Far sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.

6.Frånvarande barn hälsa far med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för fars dag
Motti
Jag tycker man kan skratta gott år det giggle.gif ingen håller väl på med sådant fjäsk nu för tiden !nu jäklar får far köra damsugare byta blöjor dra barnvagn laga mat och tvätta så det så rtfm.gif
mamamaggan
Så männen är den övre klassen då enligt dig ?

Motti
Och ? läser du inte vad jag skriver eller vill du inte ?Jag blir ofta anklagad över att inte läsa trådarna här !kanske borde uppmuntra andra att göra det också .
kerstin z5-6
Vi lever i ett patriarkat sedan länge , det är inget nytt med det. Bara lite mindre synligt i Sverige än i andra länder.
Motti
Men lägg ner det snacket ! tiderna har förändrats drastiskt och vill man inte se det så är det inte så mycket att göra åt om man vill fortsätta och gnälla !
mamamaggan
CITAT (Motti @ 25-06-2013, 00:33) *
Och ? läser du inte vad jag skriver eller vill du inte ?Jag blir ofta anklagad över att inte läsa trådarna här !kanske borde uppmuntra andra att göra det också .

Och exakt vad är det jag ska läsa ?

Kan inte se någonstans att TS menade männen när TS skrev om klassresan och att det var just männen som var den övre klassen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon