Joppedi
25-05-2013, 16:36
Ett spadtag djupt ner i köksträdgården jord dolde sig i år en stor vit geggig klump. Mer eller mindre sammanhängande. Nån sorts svamp antar jag? När den torkat blir den hård men spröd. Hittills har jag grävt upp tre skottkärror.
Vad är det?
Hur har den uppstått/vad ska jag inte göra framöver?
Vad gör jag åt den?
Piccante
25-05-2013, 16:45
Den var väldigt stor för att vara en svamp men om det är det, varför måste du göra något åt den?
Joppedi
25-05-2013, 17:28
Finns inga växter i världen som vill skicka ner sina rötter i denna vita klump. Och jag föredrar att odla bönor och annat gott än vit mojja

Jag har fyra års växtcykel i köksträdgårdens olika delar. Denna hade potatis i fjol om nu det kan spela roll.
Naga Jolokia
27-05-2013, 14:54
Ser nästan ut som någon dumpat en säck kalk eller gips?
Om det är en svamp så borde den lukta "svamp" även om sporerna i marken?
Märkliga saker kommer fram när man gräver...
Piccante
27-05-2013, 16:04
Jag fick oxå tankar på gips när jag såg det.
Gossen Ruda
27-05-2013, 21:06
Kan vara någon Slemsvamp, Myxomycetes. Tycker dock att det är för tidigt på året, kanske nån övervintrare?
Joppedi
28-05-2013, 08:45
Slemsvamp - det var nåt nytt för mig! Kanske det... Har nu läst om slempsvampar på nätet o de tycks vara mellanting mellan svamp o amöbaliknande djur. Bilder jag sett verkar bara föreställa fruktkropparna uppe på ytan medan jag inte hittat bild på det sk plasmodiumet (en enda mångkärnig cell). Blir från centimeterstora till halvmetern - min är större

Volymens form är tämligen sammanhängande utan geometrisk form men med utlöpare likt gångar på 5-10 cm diameter. Yttre skiktet är väl avgränsat från omgivande jorden men jag ser inte nån cellvägg el dyl avvikande struktur.
Nu har jag hittat ett kort svar från Sylvia på avdelningen F&S ang vitt slem uppepå gräsmattan. Kanske tangerar detta fråga.
http://www.odla.nu/fragor-svar/g/grasmatta/vitt-slem
Piccante
28-05-2013, 09:47
Slemsvamparnas plasmodium brukar ändå kollapsa ganska lätt om man ryter sönder dom och jag tror inte vi har några underjordiska arter.
bb
Egentligen är ju detta bara en stor boll med svampmycel och det kan vara svår att artbestämma utan fruktkroppar.
Joppedi
28-05-2013, 15:07
Jag fick svar av Sylvia på F&S-avdelningen!
Troligen mögelsvampen 'Peziza ostracoderma'.
Orsakas av tex torvbaserad planteringsjord som har lagrats för länge, eller av stall-/hönsgödsel. Kan stämma in på mig...
Åtgärd: blanda in grus o sand + kalksalpeter.
http://www.odla.nu/fragor-svar/s/svampsjuk...esvamp-i-jordenTack för era svar o förslag!!
Piccante
28-05-2013, 17:31
Peziza är ett släkte skålsvampar och inte mögel. Dess conidiestadie kallas för Peat Mold (torvmögel). Fast jag tycker inte bilderna stämmer helt med din.
Det där ser ut att vara något som man slängt ner i jorden för att "bli av med". Skräp med andra ord från nåt bygge eller renovering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.