Tirre
Måste snarast plantera mina luktärter i de krukor de ska få klättra i i sommar... De håller på att etablera sig lite FÖR väl runt fönsterhakarna...

Undrar vilken typ av kruka/kärl som är bäst?

Hur stort rotsystem får de? Växer rötterna mycket neråt eller mycket åt sidorna?
Alltså, behöver man en hög, djup urna, eller funkar de i t ex balkonglådor?

Och hur ska man toppa dem? Läste nånstans att man ska ta bort det nedersta bladparet när det kommit ca 4 nya par ovanför, och så ska plantan grena sig där nere. Stämmer det?
stina
Hög, djup har jag hört att det ska vara.

/Stina
Fenja
Ju större kärl desto bättre, luktärtor dricker massor och vill ha bra näring. Jag skulle inte använda balkonglådan.
Toppa efter 2-3 bladparet nedifrån så grenar de sig fint.
Mvh
Fenja
Sollan
Djup, minst 30 cm. Rötterna blir långa (djupa?). Näringsrikt ch något att klättra på. Har prövat i balkonglåda men det gick åt fanders... wink.gif
/sollan
stina
Jag har en 25-liters kruka, tror ni på idén att sätta luktärtor i den, runt kanten och sedan böjda sticka ner pinnar innanför och sno ihop dem i toppen. Komplettera med vågräta klätterstöd. Så att det blir som en luktärtsstrut????

/Stina
Fenja
Hej Stina!
Det låter som en bra idé! Jag brukar spara en del långa spröt av fjolårshallonen och använda till luktärtorna. Du kan använda metrev eller grön sytråd vågrätt ett par varv, det syns inte och snart klarar de av att klättra på egen hand. Tänk bara på att inte ta för korta pinnar, en del luktärtor drar iväg på höjden av bara den!
Mvh
Fenja
stina
Hurra! Ska genast förgro luktärtor! Jag ÄLSKAR dem, men har ingen bra vägg att låta dom klättra mot.

/Stina biggrin.gif
Fenja
Jag satte mina för några veckor sedan, så du kan så nu. Toppa ofta så får du täta fina plantor!
Lycka till
Fenja
Tirre
Tack för råden!
Ska hem och toppa och leta upp det djupaste jag har.
Klarar de av både omplantering och toppning samtidigt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon