Jag hoppas att jag kan få lite hjälp med att hitta rätta växter för oss ... Jag har nu suttit framför skärmen i tusen timmar känns det som och kommer ingenvart...
Börjar med att säga att vi bor vid kusten i Kalmar, väggen som jag kommer att prata om ligger nordväst om jag inte misstar mig (solen är där från ca kl.15 - 20), tilltänkta platsen är ganska torr (utstickande tak), och så har vi fem stycken rådjur som kommer till trädgården så gott som varje dag, på vintern 5-8 ggr per dag till och med (får skylla oss själva då vi matar dem).
Vi vill gärna ha en massa underbara växter och blommor men kan inte något om det...
Vi letar efter växter som klarar sig planterade i en stor balja/kruka nedgrävd bland dekorationsstenar intill husväggen.
Att de måste växa på sådant sätt beror på att det inte finns någon jord flera meter runt huset och inte heller på djupet (okej, kanske på 1-1,5m djup...). Det som finns är bärlager, bärlager, bärlager... Och sedan sjösten på det.
Vi skulle vilja sätta gula klätterrosor där men jag är rädd att dessa ska frysa bort under vintern när de sitter i en kruka. Eller några andra gärna riktigt doftande klätterväxter (japp, jag tycker att om man ska ha blommor så ska de dofta gott

Vi är helt öppna för förslag egentligen. Både låga och höga växtförslag är välkomna.
Om man planterar i en stor balja måste man då gräva fram växten lite då och då för att beskära rötterna eller sköter naturen det själv.. Förlåt frågan, men jag är verkligen grön på den fronten.. Om man hade åtminstone gröna fingrar men icke...
Platsen är riktig torr och vi är naturligtvis beredda att vattna. Ska man borra hål i baljan, det borde man.. *tänker för mig själv*
Vi tänkte ha växter hela väggen fr.o.m terrassen till dörren. Och sedan andra från dörren, runt hörnet och till dem blå stolarna man ser på bilden (den andra delen ligger i nordöst). Stenslingan är ca 1m bredd...
Som sista utväg kan jag tänka mig att fråga personalen på Blomsterlandet om rätta växter men jag tror att ni sitter med bättre idéer än de.
[attachment=76508:970260_5...655_n_1_.jpg]
[attachment=76509:947046_5...266_n_1_.jpg]