tervmatte
Hej alla experter smile.gif

Jag hoppas att jag kan få lite hjälp med att hitta rätta växter för oss ... Jag har nu suttit framför skärmen i tusen timmar känns det som och kommer ingenvart...

Börjar med att säga att vi bor vid kusten i Kalmar, väggen som jag kommer att prata om ligger nordväst om jag inte misstar mig (solen är där från ca kl.15 - 20), tilltänkta platsen är ganska torr (utstickande tak), och så har vi fem stycken rådjur som kommer till trädgården så gott som varje dag, på vintern 5-8 ggr per dag till och med (får skylla oss själva då vi matar dem).
Vi vill gärna ha en massa underbara växter och blommor men kan inte något om det...

Vi letar efter växter som klarar sig planterade i en stor balja/kruka nedgrävd bland dekorationsstenar intill husväggen.
Att de måste växa på sådant sätt beror på att det inte finns någon jord flera meter runt huset och inte heller på djupet (okej, kanske på 1-1,5m djup...). Det som finns är bärlager, bärlager, bärlager... Och sedan sjösten på det.
Vi skulle vilja sätta gula klätterrosor där men jag är rädd att dessa ska frysa bort under vintern när de sitter i en kruka. Eller några andra gärna riktigt doftande klätterväxter (japp, jag tycker att om man ska ha blommor så ska de dofta gott smile.gif )
Vi är helt öppna för förslag egentligen. Både låga och höga växtförslag är välkomna.
Om man planterar i en stor balja måste man då gräva fram växten lite då och då för att beskära rötterna eller sköter naturen det själv.. Förlåt frågan, men jag är verkligen grön på den fronten.. Om man hade åtminstone gröna fingrar men icke...
Platsen är riktig torr och vi är naturligtvis beredda att vattna. Ska man borra hål i baljan, det borde man.. *tänker för mig själv*
Vi tänkte ha växter hela väggen fr.o.m terrassen till dörren. Och sedan andra från dörren, runt hörnet och till dem blå stolarna man ser på bilden (den andra delen ligger i nordöst). Stenslingan är ca 1m bredd...

Som sista utväg kan jag tänka mig att fråga personalen på Blomsterlandet om rätta växter men jag tror att ni sitter med bättre idéer än de.

[attachment=76508:970260_5...655_n_1_.jpg]
[attachment=76509:947046_5...266_n_1_.jpg]
kerstin z5-6
Några motfrågor:)

Har ni tänkt över platsen, varför vill ni ha en rabatt nära husväggen ?

Jag vet att det ser ut så kring många hus men som du beskriver är platsen omöjlig för många av de växter du önskar. Klätterrosor är uteslutet pga läget de behöver 6 tim sol/ dag + djup djup jord.

De enda som kommer att se dina rabatter i de läget är dessutom endast de som går förbi och ser huset utifrån.Inte du själv. Rabatter som ligger en bit från fönster ses av ägaren och andra.

De flesta tar bort husnära rabatter och lägger dem antigen minst 70 cm ut från husväggen eller flyttar dem helt och hållet.

Som jag ser det är några andra möjligheter bättre
1. en upphöjd rabatt ovanpå gruset, rabattkant i sten, med geotextil i botten-släpper igenom vatten men inte jord.

2.En annan bättre möjlighet är att gräva en bred rabatt där ni nu har befintlig gräsmatta.En sådan rabatt kan ses från alla håll- Solälskare som rosor, i den södervända rabatten.Skuggväxter i den nordöstra + ett klematis torn för klematis tex.

3. Krukodling ovan jord -med ettåringar
tervmatte
Hej Kerstin, tack för ditt svar.

Vi vill verkligen ha några växter längst med den tomma väggen. Och vi är oftare ute än inne så vi kommer att se rabatten vi med wink.gif
Börjar fundera på att hitta några växter som kan planteras i kruka ovanjord, och som överlever vintern ute.

Med vänlig hälsning
Anna
kerstin z5-6
Ni Bor ju i Kalmar vilket är långt ifrån min zon , men att övervintra perenner i kruka är ofta knepigt.

Se i så fall till att krukan är absolut frosthärdig. kan tänka mej att barr som Tuija kan fixa ett sådant läge men inte rosor såvida ni inte kan ta in dem över vintern till frostfritt eller max -5 utrymme.Gräva ner krukan är förstås en möjlighet men , tror inte det är en bra lösning på lång sikt -Växten behöver inte rotbeskäras -de kan bara växa så länge de har krukutrymme. Gödsel vattna lär du få göra ofta .

Ni Bor ju i Kalmar vilket är långt ifrån min zon , men att övervintra perenner i kruka är ofta knepigt.

Se i så fall till att krukan är absolut frosthärdig. kan tänka mej att barr som Tuija kan fixa ett sådant läge men inte rosor såvida ni inte kan ta in dem över vintern till frostfritt eller max -5 utrymme.Gräva ner krukan är förstås en möjlighet men , tror inte det är en bra lösning på lång sikt -Växten behöver inte rotbeskäras -de kan bara växa så länge de har krukutrymme. Gödsel vattna lär du få göra ofta .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon