kangas
Jag har en korkalm, Ulmus minor var. suberosa. som är ca 10 år. Den är kring 5-6 m och har vuxit frodigt i alla år, men i år har det hänt något. Inga löv slår ut och knopparna är intorkade. Däremot är det liv i trädet - om man skrapar försiktigt på barken är det grönt under, även på de allra tunnaste grenarna.
Det märkliga är att detsamma gäller för två av mina vänner som också har korkalmar. De bor i närheten, men ca någon halvmil härifrån i olika riktiningar. En annan konstig sak är att många andra träd och buskar, som jag uppfattar som mycket känsligare tycks ha klarat vintern utmärkt (stewartia, gymnocladus, wisteria etc.). Visserligen bor vi i norra Småland, zon 3-5, men jag har nog bra mikroklimat.
Jag gissar att det beror på den sena och kalla våren, men tror ni det kommer blad senare på säsongen eller nästa år, eller kommer de rent av att dö? sad.gif
josohl
Jag har inget egentligt svar, men det låter som min fina praktmagnolia som också har helt intorkade knoppar och inget ser ut att hända med lövsprickning men grenarna lever helt klart...
Jag har tänkt vänta åtminstone till början av juli innan jag ger upp, kanske kommer det från knopparna ändå, eller nya skott från gammal ved?
CillaM
Vänta vänta, och vattna gärna mycket runt omkring. Men ge den tid innan du tar bort den
Ann i Göteborg
Hej

Jag har precis samma situation och liknande storlek och ålder på korkalmen. Det har börjat grönska i den på sina ställen (ojämnt) men fortfarande är översta tredjedelen helt utan lövsprickning ännu. Jag väntar och hoppas jag med.
Anders zon 1
Verkar som om den ovanligt sena, kalla och soliga våren slagit väldigt ojämnt mot olika växter. Saker som normalt brukar vara helt härdigt har skadats medan annat som annars brukar vara rätt känsligt ser opåverkat ut. Som sagt vänta och se. Det kan dröja en bit in på sommaren.
kangas
Tack för svar, alla.
Det är säkert som du säger, Anders zon 1. Min kinesiska blomsterkornell som definitivt inte är härdig här har bestämt sig för att blomma rejält för första gången. Däremot har jag sett att även en vanlig bok inte tycks slå ut. Det är också konstigt, för det står 3 st bokar med bara 8-10 m mellanrum och de andra 2 är hur fina som helst. Besynnerligt. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon