bonaero
25-05-2013, 18:51
Jag är nybörjare och riktigt dålig på att skilja mellan perenner och ogräs. Jag tror att jag rensade bort bland annat vallmo förra året i vår nya trädgård. Jag har fått mystiska hål i rabatten... Därför tänkte jag vara lite försiktigare i år. Kanske ni kan hjälpa mig identifiera växterna på bilderna.
1. Ett träd eller en buske?
2. Ingen aning vad detta är. Dessutom har en massa gräsrötter nästlat sig in. Ett problem jag har på flera ställen och inte vet hur jag ska bli av med.
3. Detta kanske bara är ogräs?
kerstin z5-6
25-05-2013, 18:58
Nr 2 är en perenn. Lyft upp hela plantan med att grepa runt den eller med spade. är jorden hårdpackad runt plantan sätt den i en hink med lite vatten 20 min.
Lirka noggrant ut alla gräsrötter och rensa växtplatsen, jordförbättra omplantera och vattna.
Nr 3 ser ut som kungsljus eller liknande perenn
Nr 1 liknar en självsådd buske-kan krukodlas tills du vet om du vill ha kvar den och fa vad det är.
*Stintan*
25-05-2013, 19:06
1. kan vara frösådd bigarrå eller körsbär
2. Tippar på alunrot
3., ?
Nr 3 tycker jag inte ser ut som kungsljus. Tycker det däremot ser ut som rudbeckia.
Eva i Skåne
25-05-2013, 20:07
1. vet ej
2. tycker jag ser ut som en näva
3. liknar ogräs i mina ögon
1. Häggmispel
2. Nån sorts Heuchera
3. En rudbeckia, strål... nånting. Kommer inte på namnet nu (teflonminne) Ah! Nu kom det! Strålrudbeckia, Rudbeckia fulgida. Har den själv o den är så fin
kerstin z5-6
25-05-2013, 20:44
ja håller med , 3 är inte ogräs och rudbeckia är troligt.. 2 kan vara heuchera men även något annat
bonaero
25-05-2013, 22:30
Tack för alla svar. Att busken är häggmispel är troligt då den finns på tomten (på andra sidan huset...). De övriga ska jag iaf inte rensa bort och det ska bli spännande att se vad som kommer upp. Trädgård är kul då det alltid finns en viss spänning speciellt så här på våren.
Lotta i Gbg
28-05-2013, 21:36
Nr två skulle kunna vara en spetsmössa, Tiarella wherryi, jag tycker nog också att nr tre ser ut som ett mörkt kungsljus.
bonaero
17-08-2013, 11:12
Nu har växterna växt upp och jag är säker på att nr 1 är en häggmispel och nr 2 spetsmössa. Men nr 3 är fortfarande ett mysterium. Jag tog en ny bild av växten. Kan någon av er namnet på den?
CITAT (bonaero @ 17-08-2013, 12:12)

Nu har växterna växt upp och jag är säker på att nr 1 är en häggmispel och nr 2 spetsmössa. Men nr 3 är fortfarande ett mysterium. Jag tog en ny bild av växten. Kan någon av er namnet på den?
Hessleklocka tycker jag det liknar.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.