josohl
Damen som brukar vattna våra krukväxter under semestern är sjuk och jag måste fixa det på annat sätt!

Många av växterna tror jag går bra att ställa ut på altanen, men för phalenopsisarna kommer det vara för soligt!

Har funderat på att hänga upp dem i ampel i skuggen, tex under nåt träd. Nån som testat det? Får de nog med vatten om det regnar??? (Inser att det beror på hur mycket det regnar, men i snitt?)
Skall man ha en trådampel i så fall? Nån som vet var man kan få tag på det?
Eva i Skåne
Jag har sett i flera reportage att det funkar bra att hänga dom under träd på sommaren, men har ingen egen erfarenhet.
En ampel utan tät botten måste det nog vara så dom inte drunknar vid regn. Har ingen tips, men tänker på flätade amplar i garn/rep - om det nu finns längre. Hittar du inget får du väl försöka sno ihopa något själv, kanske med ståltråd.
oliv
Jag har gjort precis så (hängt i plommonträdet) när vi åkt på semester (4 veckor) och de överlevde. smile.gif

När de är inne har jag de i genomskinliga plastkrukor med bottenhål. När jag hänger dem i trädet är de i samma plastkrukor, jag bara lägger ett snöre runt krukan och hänger dem i trädet.
addo
Dom triggas till blomning av temperatur skillnader mellan natt och dag så jag har alltid mina ute på sommaren utan några problem.
josohl
Kan rapportera att det gick utmärkt, trots rekordtorr juli!
Snodde ihop hållare av ståltråd och hängde upp dem i ett luftigt buskage.

De ser otroligt fina ut, nya blad och flera nya blomstänglar på väg upp på alla plantor.
Verkar snarast vara en mirakelkur!
addo
Samma erfarenhet som jag har av att ställa ut dom då, kul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon