Efter inspiration från Botaniska i Göteborg och den fina boken om Enköpings parker köpte jag två st blodormrot (Bistorta amplexicaulis) i höstas. Ingen av dem verkar komma upp alls nu tyvärr!
De planterades i sol-halvskugga i näringsrik och väldränerad, men kanske lite tung och därmed ändå något fuktig jord. Zon 2. Nån som har lyckats med dem och vet hur de vill ha det?
lavendelgården
26-05-2013, 18:12
Märkligt! Trodde inte det gick att ta död på dom. En underbar marktäckare, som gör sig bra i större mängd. Den verkar inte ha några större krav - jag har den både torrt och i ett våtare område. Kan stå i full sol, men blir kraftigare i halvskugga. har du vägarna förbi ska jag med nöje gräva upp ett kraftigt ex till dig.
Med önskan om en trevlig sommar.
Åsa
Där ser man! Undrar vad som gick fel då, kanske den hopplösa våren vi har haft? Fast perenner verkar ha klarat sig generellt ganska bra annars...
Tack för erbjudandet, men har tyvärr inga direkta planer på någon Skåne-tur. Om du har några mindre rackare som går att posta får du gärna PMa mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.