michel021
Jag har några jordgubbsplantor som troligtvis inte kommer hinna bilda frukt i sommar och även några chili och en tomatplanta. Skulle jag kunna ställa dom under mitt lysrörsarmatur med 2x36w 6500k lysrör och få frukt hela hösten och vintern?
Groa
Min svärmor har flera år gamla paprikaplantor som får stå i fönstret året runt och de bär frukt så gott som hela tiden. Visst märks det av en liten viloperiod, men absolut inte som en övervintring... vet inte hur det är med dina plantor men många ggr tror jag visst att det går utan att göra det svårt för sig:-) någon som är mer kunnig har säkert ett utförligare och säkrare svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Chili och tomat kan fungera men inte jordgubbar dels vill jordgubbar ha vintervila med kyla och ett snötäcke de mår inte bra ifall de inte får den + de är väldigt svåra att odla i växthus och dyl även om man har yrkesodlarväxthus. De som odlar jordgubbar i växthus använder speciella sorter som klarar sånt bättre + har ställt in tekniken så den ska vara så bra som möjligt det är inget man kan fixa hemma.

Och varför tror du jordgubbarna inte kommer sätta frukt? Jag har sått jordgubbar en gång och även de hann sätta en hel del frukt första året.
kerstinbern
Tar man in chili + tomat så finns det uppenbar risk att de kommer att drabbas av ohyra inomhus.
FredPeth
CITAT (michel021 @ 25-05-2013, 23:42) *
Jag har några jordgubbsplantor som troligtvis inte kommer hinna bilda frukt i sommar och även några chili och en tomatplanta. Skulle jag kunna ställa dom under mitt lysrörsarmatur med 2x36w 6500k lysrör och få frukt hela hösten och vintern?

Funkar bra i källare eller på vind. Har en vän som kör med hydrotekniken men han använder MH som belysning. Denne har fått goda jordgubbar.
michel021
CITAT (FredPeth @ 26-05-2013, 09:23) *
Funkar bra i källare eller på vind. Har en vän som kör med hydrotekniken men han använder MH som belysning. Denne har fått goda jordgubbar.

Har läst om hydro men har inget själv. Kanske fixar de till slut. Skulle va grymt med färska jordgubbar året runt

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-05-2013, 07:58) *
Och varför tror du jordgubbarna inte kommer sätta frukt? Jag har sått jordgubbar en gång och även de hann sätta en hel del frukt första året.

Just nu är dom bara några centimeter höga och dom växer inte så snabbt. Sen så var det någon här som sa att jag inte skulle räkna med frukt första året
Bassam
Hej
Jag är med Åsa att jordgubbar behöver vila under vinter tid för att ge frukt.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon