|
Man brukar säja att man får göra vad man vill i sin egen trädgård,men vad tycker du? Vore intressant att få lite synpunkter kan tänka att det skiljer på hir man bor men även vad man själv tycker. Vu bor på landet men har ändå en del grannar. Förra lördagen (Pingstafton) skulle vi klippa gräs,vi gjorde allt möjligt för att inte köra för tidigt. Vid 17tiden satt vi med mor o svärföräldrar i trädgården och tog en öl i väntan på grillen. Närmste grannen som nästan aldrig gör nåt i trädgården,vilket iofs unte har med saken att göra,börjar köra röjsågen och jag gnäller ju lite över det och är irriterad,men det går snart över.
Igår kväll klippte vi gräset vi hade jobbat på dagen och det behövdes,min svärfar kom och vi satt en stund o pratade,han säjer Man klipper inte gräset på lördagkvällen,mähä men mär ska man klippa då? Det har regnat hela veckan,närmste grannen är inte hemma inte nästnäste heller en granne son är bonde grejar nästan jänt med något,så vad är problemet? -Det hörs över nejden,- ??? Ja vad tycker du? Hur mycket hänsyn tar man? finns det oskrivna regler?
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-05-2013, 07:33
När vi hade stugan så försökte vi att ta hänsyn så mycket det bara gick.
Skulle aldrig klippa gräset en lördagskväll eller fredagskväll. Men vi hade en granne som nästan aldrig var där, aldrig gjorde nåt i sin vildvuxna< trädgården men han kom när det var en fin, varm lördag eller fredagskväll och satte igång med mycket oväsen.
Min sambo kom ofta hem sent på kvällarna men på något sätt hann vi alltid klippa.
Att jordbrukare också jobbar på helgen måste man förstå. Kan man inte det, så får man inte flytta ut till landet.
Jag klippte inte ens när grannfrun ställde ut barnvagnen med barnbarnet....... och vi hade en batteridriven gräsklippare som knappt hördes. Men själva klippte dom alltid lördagar och söndagar, dom klippte alltid i omgångar.
Jag tycker sunt förnuft räcker långt
Om det är ett sommarstugeområde är det väl inte mer än rimligt att grannarna accepterar gräsklippning lördagar och söndagar, när ska man annars klippa? Åka kanske flera mil mitt i veckan bara för gräsklippning? Man kan heller inte begära i villaområden att alla ska hinna med gräsklippning på vardagskvällarna . Jag personligen tycker det är viktigare att man inte börjar klippa före 9-10 på morgonen än vilken veckodag man klipper.
Monarda
26-05-2013, 07:54
När det gäller gräsklippning eller annat motoroväsen i trädgården tycker jag det sunda förnuftet lyser med sin frånvaro, i alla fall där jag bor. Här klipps det både tidigt och sent. På andra sidan gatan har dom pyttetomter, men grannen rakt över är utrustad med stor gräsklippare samt något röjsågsaktigt som han trimmar med. När jag hade 50-års kalas drog vår närmaste granne igång motorklipparen trots att han såg att hela trädgården var full med folk! Själva kör vi med handgräsklippare och jag har märkt att det går lättare och snabbare än för grannen som stånkar runt med sin motorklippare och det blir dessutom mycket snyggare. Min trimmer går på batteri och makens på el, här ska inte vara någon miljöförstöring eller onödigt oväsen.
Aqvakul
26-05-2013, 07:58
Gräsklippning brukar ju ske en bit fram på dan, eftersom det oftast är för blött på förmiddagen. Lördag kväll är absolut ingen bra klippdag. Tidig eftermiddag är bättre. Om man har fritidshus klipper många när de kommer på fredageftermiddag/kväll vilket verkar vara accepterat av de flesta. När jag på 90-talet flyttade från en villa med stor tomt till ett mer kompakt område med parhus, bytte jag motorklipparen mot en elklippare och sålde kompostkvarnen för att minska olägenheten för mina grannar. Motorsågar och kompostkvarnar är ett otyg och bör definitivt inte hanteras vare sig tidig morgon eller sen kväll.. Har man god grannkontakt och lite empati brukar det mesta lösa sig.
26-05-2013, 08:46
Många klipper väl gräsmattan på lördagar men på lördagskvällar? Nej tack det är onödigt.
Det enda som jag kan störas av om det är hög musik sent på natten.Fast om man sitter och äter utomhus och någon sätter igång att klippa gräset så skulle jag visst bli störd kan jag tänka mig...
Natur liv
26-05-2013, 09:03
Oj, inte har jag tänkt på att det finns lämpliga eller olämpliga tider att klippa gräsmattan på. Nu får jag allt fundera lite. Jag klipper helt enkelt när jag är i torpet vid vackert väder och när gräset har torkat från dagg. Jag har inte vägt in grannens önskemål.
Fast jag har ju tur som bara har en vanlig granne, den andra grannen är en pelletsfabrik. Om jag ser hur grannen gör, så verkar de klippa när vi inte är här. Det verkar också som om de tycker att våra klippningsvanor är okej.
*Stintan*
26-05-2013, 09:23
Inte före nio på morgonen och inte efter åtta på kvällen oavsett veckodag om det finns grannar nära inpå. Inte heller klippa gräs eller trimmer om jag ser att grannen har gäster och/eller sitter ute och äter. Annars får man väl hoppas att folk har lite sunt förnuft.
malcolm
26-05-2013, 09:40
Klipper aldrig före åtta på morgonen eller efter åtta på kvällen vardag som helg, stör mig mest på grannens hund som skäller i tid och otid, den sitter i fönstret och skäller på alla som går förbi ute på gatan och eftersom detta är ett radhus så hörs hundskallen ända in. Förut hade grannen spritfester då och då ända in på småtimmarna och det var fruktansvärt jobbigt med hög musik och skränande människor, hade otaliga bråk om detta beteende men numera verkar det som om de lugnat ner sig.
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2013, 10:23)  Inte före nio på morgonen och inte efter åtta på kvällen oavsett veckodag om det finns grannar nära inpå. Inte heller klippa gräs eller trimmer om jag ser att grannen har gäster och/eller sitter ute och äter. Annars får man väl hoppas att folk har lite sunt förnuft. Just nu har vi grannar med småbarn och därför har vi själva satt deadline för gräsklippning kl 18 eftersom det oftast är då som rullgardinen i barnkammaren dras ner. Just i denna familj jobbar båda föräldrarna natt ibland och då sover de ju naturligtvis dagen efter och då håller vi även kollen på när den rullgardinen åker upp eller ner. Ingen här runt oss bryr sej så mycket om det antingen är lördag eller onsdag, man håller mer koll på vad grannarna har för sej. Gäster eller middagsätning/fika tas naturligtvis hänsyn till.
Intressanta synpunkter. Jag tycker också att det är viktigare att se vad grannarna gör än vad det är för dag. Vi jobbar natt ibland och det är inget som någon tar hänsyn till och det har jag absolut inte räknat med heller!
Själv bor jag utan grannar som kan störas om jag klipper, därför klipper jag när jag hinner / har lust, om det sen är tidig morgon eller sen kväll bryr jag mig inte om, inte heller om det är vardag eller helg.
Men om man har grannar som kan bli störda tycker jag att man skall ta hänsyn... Hur jobbar dom, altså när sover dom? Har dom barn som lägger sig tidigt?
Är ju väldigt onödigt att dra igång maskiner när grannen satt sig för aatt grilla / fika eller vad dom nu gör. Och egentligen helt oacceptabelt att dra igång maskinerna när grannen har födelsedagsfest eller liknande.
Känner man sig osäker kan man ju alltid prata med grannen och fråga...
Lördagar brukar väl inte vara problem. Värre då med Söndagar, som många uppfattar ska vara vilodag fortfarande. Sedan normal hänsyn skadar aldrig. (fest, fika, födelsedag, sovtider o.s.v i trädgården) Har man grannar nära, är nog Zixtens förslag att fråga grannarna en bra idé.
Gräsklippning stör mig inte så mycket, det är värre med alla cirkelsågar i området! Och för att inte tala om alla hundar som bjäbbar och skäller: när den ena slutar tar den andra vid! Cirkelsågandet, röjmaskiner, trimmer, gräsklippare och allt annat som låter kan köra igång före 7 en lördagmorgon så numer struntar jag rätt fullkomligt i vad grannarna gör för de bryr sig knappast om oss. Om det passar mig att jag klipper gräset kl 21 en fredag OCH lördag, ja då gör jag det. När jag växte upp bodde vi i villaområde och där var det nog mer det att man undvek att låta före kl 9 och efter kl 20 - lite som i en lägenhet, helt enkelt. Så jag vet hur man visar hänsyn även om det låter som att jag inte gör det - har gett upp lite på området... Fast å andra sidan så låter ju flygplanen så mycket att huset har bullerisolerats, stora timmerbilar kör förbi i skytteltrafik på vår lilla landsväg, motorcyklarna kör i grupper om 30-40 stycken och rejsar i 110 fast det står 70 på skylten och man borde inte köra mer än 50... Det är så ljuvligt och rofyllt att bo på landet...
Eva i Skåne
26-05-2013, 19:32
Det är klart att man ska ta hänsyn till grannarna, småbarn, gäster osv som många redan nämnt. Vi klipper nog oftast gräset på dagtid, knappast efter sju på kvällen, men vardag eller söndag skiljer vi inte på. Grannars gräsklippare stör mig inte precis, det varar ju inte i evigheter, men däremot motorsåg och byggarbete som kan vara hela dagar. Jag tycker även man kan ta hänsyn till om grannen hängt ut tvätt. Då är det onödigt att börja elda ris och liknande som ryker på tvätten.
CITAT (pejori @ 26-05-2013, 16:20)  --- (fest, fika, födelsedag, sovtider o.s.v i trädgården) ---  Intressant det där.... Grannar har jag, och ibland har dom fest eller fika vid födelsedagar och annars också vid olika tider, men vilka sovtider dom har i trädgården har jag aldrig funderat över. Som sagt, grannar har jag, och jag hoppas att jag och övriga inte stör för mycket. Dom stör iaf inte mej. Jo förresten! En gång i fjol när vi satt ute på altanen och åt så var grannen ute och rökte. Det förtog det positiva med god mat och sällskap måste jag säga. H*n gjorde det säkert inte med flit men ändå.
tomas99
27-05-2013, 06:57
Lite märkligt att ingen tar hänsyn till bin och humlor, man bör klippa sent på kvällen då är dom inte lika aktiva.
*Stintan*
27-05-2013, 08:16
CITAT (tomas99 @ 27-05-2013, 07:57)  Lite märkligt att ingen tar hänsyn till bin och humlor, man bör klippa sent på kvällen då är dom inte lika aktiva. Tror nog dom oftare håller till i blomrabatten än i gräsmattan.
CITAT (Berith @ 27-05-2013, 07:01)   Intressant det där.... Grannar har jag, och ibland har dom fest eller fika vid födelsedagar och annars också vid olika tider, men vilka sovtider dom har i trädgården har jag aldrig funderat över. Som sagt, grannar har jag, och jag hoppas att jag och övriga inte stör för mycket. Dom stör iaf inte mej. Jo förresten! En gång i fjol när vi satt ute på altanen och åt så var grannen ute och rökte. Det förtog det positiva med god mat och sällskap måste jag säga. H*n gjorde det säkert inte med flit men ändå. Här sovs det i både hängmattor och solstolar... Ja, röker man inte själv, är det rätt irriterande med ciggrök när man äter. Tänk innan vi fick rökförbud i offentliga lokaler.
Hasse_h
27-05-2013, 13:07
Är så glad över att numera bo på landet med väl tilltagna avstånd mellan grannarna Trots det klipper jag aldrig gräset före kl 10 eller efter kl 20 på kvällen. På helgerna aldrig efter kl 18. Verkar som mina grannar följer ungefär samma oskrivna regler.
27-05-2013, 14:30
CITAT (Hasse_h @ 27-05-2013, 14:07)  Är så glad över att numera bo på landet med väl tilltagna avstånd mellan grannarna Trots det klipper jag aldrig gräset före kl 10 eller efter kl 20 på kvällen. På helgerna aldrig efter kl 18. Verkar som mina grannar följer ungefär samma oskrivna regler.
Monarda
27-05-2013, 17:52
Jag undrar vad det är som gör att vissa människor tycks ha en inneboende känsla vad som passar sig medan andra totalt tycks strunta i omgivningen? Jag är själv mycket noga med att visa hänsyn, kanske därför jag blir extra upprörd över andra som inte äger den förmågan. Jag har ytterligare en granne som jag stört mig på i alla år, inte min närmaste gud ske lov men han påverkar hela kvarteret. Emellanåt eldar han så det stinker vida omkring, en sur stickande lukt som gör att man inte kan ha fönstren öppna. Dom allra flesta har annars anslutit sig till fjärrvärmen. Jättestort vedupplag som är täckt med plåtar som skallrar i vinden och som grädde på moset en skrotbil uppställd på allmänningen som ligger i anslutning till våra tomter. Dom senaste veckorna har han hållit på med något timringsprojekt och använt sig av någon maskin som går på högvarv hela tiden, från morgon till kväll, vardag som helg. Har funderat ibland att vända mig till kommunen. Skönt att skriva av sig här i alla fall.
CITAT (Monarda @ 27-05-2013, 18:52)  Jag undrar vad det är som gör att vissa människor tycks ha en inneboende känsla vad som passar sig medan andra totalt tycks strunta i omgivningen? Jag är själv mycket noga med att visa hänsyn, kanske därför jag blir extra upprörd över andra som inte äger den förmågan. Jag har ytterligare en granne som jag stört mig på i alla år, inte min närmaste gud ske lov men han påverkar hela kvarteret. Emellanåt eldar han så det stinker vida omkring, en sur stickande lukt som gör att man inte kan ha fönstren öppna. Dom allra flesta har annars anslutit sig till fjärrvärmen. Jättestort vedupplag som är täckt med plåtar som skallrar i vinden och som grädde på moset en skrotbil uppställd på allmänningen som ligger i anslutning till våra tomter. Dom senaste veckorna har han hållit på med något timringsprojekt och använt sig av någon maskin som går på högvarv hela tiden, från morgon till kväll, vardag som helg. Har funderat ibland att vända mig till kommunen. Skönt att skriva av sig här i alla fall. Tror det är en uppfostringssak att lära sig att visa hänsyn till sin omgivning. Vissa saker sitter i ryggraden hemifrån. Annat har man lärt sig på vägen. Lever man efter mottot, "jag gör vad jag vill, när jag vill" kanske man inte inser sitt störande beteende. Som med småbarn som fiser. Jättegulligt, men någonstans på vägen lär man dom att gå på toa Att det inte är ok. att fisa fritt.
Monarda
28-05-2013, 17:05
Jag upplever det som att vi som växte upp på 50- och 60-talet, kanske även 70-talet, har en helt annan värdegrund att stå på vad det gäller uppfostran och allt gott det för med sig. På den tiden lade man inte över uppfostringsbiten på samhället, det var där någonstans det brast och hänsyn till din nästa blev en bristvara.
Jag bor i ett gammalt , uppvuxet villaområde och här är det ett jädrans liv jämt och samt. Det hamras, spikas och sågas, man kör gräsklippare och grästrimmrar jämt, hundar skäller och en massa ungar skriker och bråkar i studsmattor och pooler. Jag trivs jättebra här mitt ibland en massa glada, trevliga, levande och toleranta människor. Gita
CITAT (Monarda @ 28-05-2013, 18:05)  Jag upplever det som att vi som växte upp på 50- och 60-talet, kanske även 70-talet, har en helt annan värdegrund att stå på vad det gäller uppfostran och allt gott det för med sig. På den tiden lade man inte över uppfostringsbiten på samhället, det var där någonstans det brast och hänsyn till din nästa blev en bristvara. Japp, på alla plan.
CITAT (pejori @ 28-05-2013, 19:17)  Japp, på alla plan.  ojojojojo... det var bättre förr! Är inte så säker på det , faktiskt. Gita
Monarda
29-05-2013, 08:11
Men vi som varit med ett tag och kan jämföra är rätt säkra på att en hel del var bättre.
29-05-2013, 08:46
CITAT (Monarda @ 28-05-2013, 18:05)  Jag upplever det som att vi som växte upp på 50- och 60-talet, kanske även 70-talet, har en helt annan värdegrund att stå på vad det gäller uppfostran och allt gott det för med sig. På den tiden lade man inte över uppfostringsbiten på samhället, det var där någonstans det brast och hänsyn till din nästa blev en bristvara. Håller helt och hållet med dig.
ninnisky
29-05-2013, 08:49
CITAT (Monarda @ 28-05-2013, 16:05)  Jag upplever det som att vi som växte upp på 50- och 60-talet, kanske även 70-talet, har en helt annan värdegrund att stå på vad det gäller uppfostran och allt gott det för med sig. På den tiden lade man inte över uppfostringsbiten på samhället, det var där någonstans det brast och hänsyn till din nästa blev en bristvara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|