orkideh89
Mina gurka och tomatplanta som har lite bruna/brända blad. Jag vattnar dem varje dag och ofta med näringsslösning i. Så dem är inte uttorkade.

Vad kan bero på dem torka och brända bladen? direkt sol? eftersom de står på atlan i våde blåst och sol (bor i Gbg). Men eftersom båda är solälskande så har jag svårt att tro att det beror på solen. varför det blir så!?
Eller kan det vara vatten som har kommit på bladen när jag har vattnat och solens effekt på bladen med vattendropparna på bladen som gett för mycket värme på bladen?
Tacksam om ni kan ge mig tips på vad jag ska göra?

Just nu håller vi på att sätta ihop en växthus och där inne kommer det arr vara kokhet anatar jag. Hur kommer det att gå om det är för solen då?

kerstin z5-6
Satte du ut dem direkt där utan avhärdning ?
Bassam
Hej
Din växt står i stark sol och vind, du måste tänka skyda från direkt sol och från starkt vind. och behöver ge dem näring max en gång varje två veckor.

Obs

Nästan alla växter tycker inte om stå i direkt sol med starkt vind.
H.Bassam
orkideh89
Nu har jag skaffat växthus just för att kunna förodla och få en varm miljö för tomater och gurkor. I växthus måste det väl vara ännu varmare. Så undrar hur ska man göra då? Kommer dem att brännas sönder av hetta? Ni som har växthus och har växter där hur skyddar ni era växter av för mycket sol / värme ?
kerstin z5-6
Skuggardin i taket om det är glas, ventil luckor + dörr öppna dygnet runt så länge frost inte hotar ..då stänger jag dörren luckorna reglerar sig själva. '

Dina växter brändes nog inte sönder de utsattes för blåst i kombination med stark sol utan tillräcklig avhärdning ,dvs ut nån timme under frostduk,dag 1, sedan ute timmar till hela dagen under duklager som skalas av dag för dag,, sen av med frostduk en mulen dag ,så småningom inget skydd.Därefter är de avhärdade
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon