bonaero
26-05-2013, 15:25
Jag ska plantera ett insynsskydd av häggmispel. Självklart skulle jag vilja ha resultat så fort som möjligt. Jag kommer att välja häggmispel för att den växer fort och klarar zon 6 som vi bor i. Problemet är att när jag läser anvisningar om hur en häck ska klippas, ska man endast släppa upp den 20-30 cm per år. Det är känns ju inte så mycket... Skulle man snabbare få insynsskydd genom att ha den friväxande och acceptera att den inte är 100% tät? Kanske det då går att köpa lite större krukplantor. Häcken ska bli 2 m hög. Hur skulle ni ha gjort? Jag tar tacksamt emot alla tips ni bara kan ha.
I ditt fall hade jag då endast skurit plantorna i samband med planteringen, en kombinerad etabl.- och uppbyggnadsbeskärning. Då bryter massor av skott nedtill och du slipper stora tomrum nere vid stammen och sedan lämnat dem relativt friväxande. För friväxande häckar fungerar denna metod bra och den där lite strängare principen att bygga häcken ca 3 år efter plantering för att få den riktigt tät är oftast bättre för klippta mer arkitektoniska häckar.