Christian M
Jag ska bygga ett nytt boningshus på min tomt. Idag står många fina träd relativt nära den plats där huset ska byggas.

Några exempel:

En, 8 m hög, 4 meter från hus.
Poppel, 12 m hög, 6 meter från hus
Alm, 8 m hög, 3 meter från hus
Syrenträd, 6 m högt, 3 meter från hus
Sälg, 5 m hög, 2 meter från hus
Tall, 15 m hög, 5 meter från hus

Jag är intresserad av att behålla alla träden, men eftersom huset ska stå där i kanske 100 år så är jag orolig för att rötterna ska skada grunden och den underliggande cellplastisoleringen.

Jag vet att man kan köpa rotstoppsduk, men jag är lite tveksam till att den kan stå emot kraften från en 50-årig poppel.

Att banka ner stålspont känns lite överdrivet och blir nog inte billigt.

Hur avgör jag vilka träd som går att behålla?

Finns det någon tumregel för avstånd mellan träd och hus?

Finns det fungerande, långsiktigt hållbart och inte alltför dyrt sätt att skydda grunden från trädens rötter?

Kan någon tipsa om en bra internetsida eller bok där jag kan läsa på mer om hur rotsystemen för de olika träden beter sig?
Bengalow
En god regel är att mäta kronans vidd. Rakt ner i ytterkanten är yttersta sugrötterna, som håller trädet vid liv. Jag tror inte du behöver vara rädd att rötterna skall gå in under huset. Där är det för torrt, och ingen näring. Min rädsla ligger i den 15 meter höga tallen. En massa spill på taket av barren, som stoppar till dagvattenavloppet, och ev. rasrisk vid storm skall vi inte tala om...
Hur rotutbredning i övrigt ser ut kan du hitta på vilken växtsida som helst på google.
IKS
Problemet är att de där schematiska bilderna över hur trädens rötter ser ut och typer (pålrot, ytligt system etc) endast brukar gälla i ung ålder och/eller när de odlas under optimala betingelser, ex hos en plantskola. I naturen eller i en trädgård söker de sig alltid dit de får vatten, näring och syre och gamla träd kan ha kraftigt förvedade rötter flera tiotals meter från kronan där de har hela sitt upptag och inte alls där man tänkt sig likt en symmetrisk form runt kronan eller så. Bättre att du provgräver nära husgrunden för att se om du hittar rötter och då bättre kan bedöma risken. Har trädet står där länge och inga rötter ligger nära grunden kommer förmodligen inga rötter söka sig dit i framtiden heller.
Huggorm
En sak att ta i beaktande är att mycket av trädens rötter kommer förstöras när man gräver för grunden. Men blir ju tvungen att gräva en bra bit utanför exakt där husets väggar kommer vara, man skall ju ha ner dränering och grejer. Och ett träd med skadade rötter kan bli stormkänsligt, både på en gång och i framtiden. Jag är rädd att du kommer bli tvungen att ta bort samtliga träd utom möjligtvis syrenen.
IKS
Japp, schaktning men även markkompakteringen som uppstår vid körning med tunga fordon som förstör jordstrukturen där lera är känsligast förstås och kan förändra grundvattnets flöde är i särklass de två vanligaste träddödarna.

Poppeln kan ju lämpa sig för hamling, då kanske den kan överleva. Tallen blir svår, likaså enen. Sälgen och syrenen kan startas om nedifrån men då blir de buskar och sly istället. Almen tål också hamling men förlorar ju dagens form.
Bassam
Själv
jag tycker för säkerhet skull trädet borta från huset minst 6m på grund av:

1 Att finns inte mycket sol i Sverige.
2 För att rötterna ska inte skada bostaden.

H.Bassam
torkil
Ett helt annat perspektiv som kanske kan intressera ;
Har nyligen varit tvungen ta bort ca 15 stora träd som stod nära mitt hus, dels för att några gamla björkar lutade oroande mot huset dels för att alla träden gjorde att det blev kraftig påväxt av mossa o lavar på takplattorna. Så när jag bytte tak bestämde jag mig. Mitt hus är också ett trähus och jag hade en känsla av att det blev väldigt fuktigt där bakom huset vid sidan mot träden. Stuprännorna var också alltid fulla av blad och annat
Har nu planterat bokhäck i stället som ska få bli i hölj med stuprännorna.
Christian M
Det får nog bli så att träden åker ner. Jag får plantera nya i mer lämpliga lägen och tålmodigt vänta på att de växer.

Förutom att jag skulle oroa mig för rötterna så skulle det nog bli segt i längden att rensa mitt sedumtak (på carporten) från löv hela tiden.

Hur beter sig rötterna vid hamling? Slutar de växa eftersom rotsystemet då är stort i förhållande till delen ovan mark?

Jag är dock himla förtjust i min en. Det går inte fort att få upp en sådan till åtta meters höjd. Finns det någon fungerande rotspärr för så stora och gamla träd att "eftermontera"?
Huggorm
Jag vet inte men det känns som att enar är buskar/träd med ganska beskedliga rötter, så jag skulle inte vara orolig för den
Eva i Västerås
Jag tänkte också att en 8m hög en är nog rent vördnadsvärt gammal. Skydda marken en bit i från den om du ska spara den.

Övriga träd är lättare att återställa.
Sälg och poppel kan liksom björk driva in rötter i dräneringen från rätt långt avstånd. Dom skulle jag ta bort, när dom står så nära.
Alm vet jag inget om.
Syren, om den är rotäkta, kan återkomma om man kapar den. Är den ympad så får man istället tillbaka skott från grundstammen.
Tallen kan möjligen klara sig, men, som sagt, kör man sönder rötterna riskerar man att få den över huset.
Christian M
Dräneringen är jag inte så orlig för eftersom jag bygger på grus, jag är mer rädd för att rötterna ska skada cellplastisoleringen eller orsaka små sättningar eller sprickbildningar.

Har en en pålrot likt en tall?
Huggorm
Är det en vanlig svensk en eller en amerikansk blyertsen eller liknande?
Christian M
Hmm. Jag är glad amatör och har just köpt fastigheten. Ärligt talat så är jag inte ens säker på att det är en en. Med tanke på dess ålder så är det ingen importerad nymodighet, men det kanske var vanligt med amerikansk en på 50-talet också.

Jag bor inte där för tillfället, så jag har ingen närbild, men jag har försökt bifoga en bild där den syns framför gamla huset. Det nya huset ska stå i vinkel mot det gamla, med kortsidan mot den utskjutande vinkeln på gamla huset (till höger om enen).

[attachment=76567:Fasad_fr...rdssidan.jpg]
Bengalow
Jag tycker inte det liknar en en...är det inte en Douglasgran?
Huggorm
Jag vågar inte gissa men det kan lika gärna vara någon sort ädelcypress eller thuja också
Christian M
Jösses, det var ju lite pinsamt.. Jag är som sagt nybörjare.

Jag har googlat lite mer och det är varken en eller douglasgran. Någon form av cypress eller jättetuja är mer troligt. Jag har ju sett den på nära håll. Jag har förmig att "bladen" eller vad man kallar det skimrar lite i blått ute på ändarna.

Jag får ta någon närbild nästa gång jag är där.

Tack för alla råd!
Christian M
Nu har jag tittat närmare, det är nog en cypress.

Jag tog en närbild på någon form av bär och kottar.

Jag och min fru är himla förtjusta i just det trädet, men det står bara 3-4 meter från hörnet på det nya huset vi ska bygga. Jag har försökt googla efter rotsystem hos en cypress, men inte hittat så mycket vettigt.

Är vi tokiga om vi behåller det?

Det är står inte på lerhaltig jord. Under ett ca 20 cm jordlager är det mer eller mindre ren grus. (isälvssediment enligt SGU).
Huggorm
Om ni bara är försiktiga under byggprocessen så kan ni nog behålla den. Rötterna breder garanterat ut sig mer än 4-5m så de finns redan där ni skall bygga nya huset, men de klarar en del förlorad rotmassa. Frågan är som sagt hur långt utanför husets väggar ni blir tvungna att gräva för att kunna bygga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon