Ann i Göteborg
Ett nytt buskage är på gång så jag har trevliga bekymmer, att välja sort!
Vill inte ha något som kräver sur jord på det här stället.

Platsen är vanlig trädgårdsjord, sol från kl.11-solnedgången.
Sluthöjd på busken bör vara 1,5-2 meter och den bör tåla att stå i dragigt läge då den kommer att stå bara några meter från husets SO/SV-hörn. Bra om den även kan filtrera bort en del av vinden som viner runt husknuten!
Förslag på buske?

Jag vill även ha en passande underplantering bestående av 1-2 olika sorters marktäckare och buskaget gränsar mot gräsmatta så det är bra om marktäckarna passar bra mot gräsyta. Har läst på en del i Christina Ilminges utmärkta bok om marktäckare men den handlar mest om marktäckare mot hårdgjorda ytor även om hon t.ex. nämner att inte daggkåpa gör sig så bra mot gräs då den lägger sig ner vid häftigt regn.
Förslag på marktäckare?

Nu är jag jättenyfiken på att höra era idéer!!!
kolonista
Myskmadra växer som attan och täcker bra.
jimvidar
Något som du blir rätt så ensam om http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och...%92-smallspirea som underplantering liten häxört och daggkåpa?
Ann i Göteborg
Ja, smällspirea kan helt klart vara något. Skall undersökas, finns ju så många bladfärger att välja mellan också.

Jag har funderat vidare också och undrar vad ni tycker om Korallkornell (sibirica) med underplantering av rödbladig alunrot? Kornellens största fördel är väl att den har så vackra grenar speciellt mot snö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon