|
Hasse_h
27-05-2013, 14:22
Mina billiga regnmätare i plast går sönder stup i kvarten av olika skäl, senast när den ramlade omkull och plastbehållaren hamnade i grusgången... Är nu trött på det och vill nu ha nåt annat mer hållbart, gärna nåt snyggt eller nåt roligt som drar blicken till sig. Den får gärna klara en 50 mm eller mer. Så vad har ni odla:iter för regnmätare därute i era rabatter och gräsmattor? Nån som vill dela med sig av bilder, länktips eller annat?
Eva i Skåne
27-05-2013, 20:53
Om du vill kosta på dig något extra så kanske denna Eva Solo regnmätare kan vara något. Jag har bara sett den på bild, men den ser snygg ut. Dock backar jag för priset och fortsätter med mina billiga i plast.
malcolm
28-05-2013, 05:35
Jag köpte en elektronisk regnmätare från Clas Ohlson förut som dessutom hade trådlös överföring till inomhusenheten, det visade sig vara rena skräpet och finns inte i CO:s sortiment längre.
Hasse_h
28-05-2013, 08:05
Eva Solo ser ju trevlig ut, men .. inte för det priset nej.
Elektroniska regnmätare, nja, tänkte nog att det är rena skräpet.
Får åka till nån välsorterad trädgårdshandlare, borde ju finnas där.
malarmaster
28-05-2013, 12:18
har haft olika modeller,började med den billigaste,plast på metallpinne,19:- ,fick sedan en väderstation med trådlös överföring,funkade ett år,regnmätaren 6 månader(det var den första komponenten som pajade.) regnmätare i koppar,glömde ta in på hösten så den frös sönder. är nu tillbaka på ruta ett,billig plast på pinne,23:-. kör man bara ner pinnen riktigt så välter den inte,likaså att ta in den innan frosten kommer,de fryser sönder blixtsnabbt.min nuvarande är på tredje säsongen. ulf
Hasse_h
29-05-2013, 09:56
Kan konstatera att regnmätarkulturen är mer utvecklad i t.ex. Tyskland, en snabb koll på ebay så hittar man en hel del, t.ex.:    Alla har ju såklart samma akilleshäl, glasbehållaren lär gå sönder om den fryser eller ramlar i backen...
Bengalow
29-05-2013, 10:47
Alla raka modeller av plast eller glas fryser sönder vid frost, om det finns vatten i den. Den enda som håller är de koniska. Då kryper isen uppåt, och spränger inte sönder mätaren.
Hasse_h
29-05-2013, 13:44
Så du garanterar att en sådan här inte fryser sönder?
Bengalow
29-05-2013, 14:22
Nej, varför skulle jag det? Sannolikheten för att en konisk mätare fryser sönder är bara en bråkdel mot raka. Det är så fysikens lagar fungerar. T.o.m. på fruset vatten.
Monica, Norrbotten zon 5
29-05-2013, 14:42
CITAT (Hasse_h @ 29-05-2013, 10:56)  Kan konstatera att regnmätarkulturen är mer utvecklad i t.ex. Tyskland, en snabb koll på ebay så hittar man en hel del, t.ex.:    Alla har ju såklart samma akilleshäl, glasbehållaren lär gå sönder om den fryser eller ramlar i backen... Åhh.. de var ju jättefina, säskilt den nedersta.  Jag har kollat runt lite på Ebay men inte hittat någon som skickar till Sverige. Har du kvar länken till "skalbaggen" så vill jag gärna kolla?
Hasse_h
29-05-2013, 14:51
@Bengalow: Nej det är klart varken du eller nån annan kan det. Det var just det jag ville ha fram eftersom du var så tvärsäker på att koniska behållare är de enda som håller. Risken är mindre ja, t.o.m. ganska liten, men den finns där ändå. Och med Murphy ständigt närvarande så vet ju alla vad som förr eller senare kommer hända... Nä det enda säkra är att se till att ta in sin regnmätare inomhus efter växtsäsongen
Hasse_h
29-05-2013, 15:03
CITAT (Monica, Norrbotten zon 5 @ 29-05-2013, 15:42)  Åhh.. de var ju jättefina, säskilt den nedersta. Jag har kollat runt lite på Ebay men inte hittat någon som skickar till Sverige. Har du kvar länken till "skalbaggen" så vill jag gärna kolla? Visst skickar de inom EU, även Sverige: Regenmesser KaeferKöp den du, just den är inte på min önskelista.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|