Full version: ogräs i gräsmattan
Karin77
Vi har under de senaste åren fått denna växt i vår gräsmatta och den breder ut sig allt mer. Den är som en slags marktäckare och hindrar gräset från att komma upp och det befintliga gräset dör/försvinner. Den täcker nu stora ytor av gräsmattan och får små gula blommor senare på sommaren, ser ut ungefär som smörblommor. Är det någon som vet vad det är för växt och hur man får bort den?

[attachment=76551:New_Picture__1_.png]
[attachment=76552:New_Picture__2_.png]
Eva i Västerås
Penningblad.
Lysimachia nummularia.
Jättetrevlig på rätt ställe, men kan bli jobbigt ogräs.
Jag har några plantor som jag sätter i krukor på sommaren och övervintrar i ett rabatthörn.
Dom får vackra långa revor som hänger över krukkanterna.
Men dom sprider sig väldigt gärna.
CillaM
Men att den skulle hindra gräset i en gräsmatta att komma upp har jag väldigt svårt att tro på. Gräset är ju ogräs i sig o växer som sådant giggle.gif
Bassam
Hej

Ogräs kan attackera gräs om gräs är svaga, det händer när gräs har inte bra skötsel, likasom om jorden inte bra eller jorden hade inte luckra också om jorden har inte gödslad när gräs började gro, så behöver du ta bort alla gräs som finns, och byta jord med bra skötsel, och väljä frö eller rollar som passar din plats.
H.Bassam
Kalla
Penningblad är det och det är min värsta fiende näst kirskålen, så får du bukt med det får du gärna berätta hur du gjorde, jag har det ÖVERALLT! angry.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon