Full version: lökkorgar
gullik.u
Ihöstas planterade jag vårlökar ikorgar. Hur ska jag göra när de blommat ut? jag kan ju gräva upp dem men hur ska de sedan förvaras? tänkte att jag skulle kunna plantera om dem sedan i höst..nybörjare! rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vad var det för vårlökar du planterade? Alla lökar passar inte att sättas i korg och grävas upp, många vårlökar kan man plantera direkt i rabatten och de sköter sig själva år från år.
gullik.u
CITAT (gullik.u @ 05-04-2004, 17:03)
Ihöstas planterade jag vårlökar ikorgar. Hur ska jag göra när de blommat ut? jag kan ju gräva upp dem men hur ska de sedan förvaras? tänkte att jag skulle kunna plantera om dem sedan i höst..nybörjare! rolleyes.gif

minnet är kort!!! men det var nog Påskliljor ochNarcisser huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Dessa lökar brukar man inte hålla på och plocka upp varje år det är ganska onödigt jobb. När blasten börjar vissna på påskliljorna/narcisserna gräv upp korgarna och plantera sedan ner lökarna igen där du vill ha dem.

Lökkorgarna passar bäst för sådant som ex. icke härdiga lökar som exempelvis Freesia som måste tas upp på hösten. Eller om man odlar som många parker som gräver upp tulpanlökarna och förvarar dem på annan plats för annars går det inte att gräva ner sommarblommorna, tulpanlökar brukar ofta vara ganska tåliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon