Full version: Körsbär
kira
Har två körsbärsträd som blommar varje år men det blir inga bär för karten skrumpnar o faller av.
Tacksam för råd om detta.
Eva 33c
Vet du vilka sorter du har? Är det sötkörsbär? Om det händer varje år så verkar det som om blommorna aldrig blir pollinerade. Flera sötkörsbär är självsterila och det måste finnas en annan lämplig sort i närheten för att det ska bli frukt. En annan orsak till utebliven pollinering kan också vara att det var så kallt att insekterna inte ville ut och flyga under blomningstiden. Men att det skulle hända varje år känns inte troligt.
Mia i trädgården
Jag läste att det kan bero på kaliumbrist att trädet släpper karten. Har du tillgång till vedaska är det rikt på kalium o bra att sprida ut kring rötterna.
kira
Tack Mia o Eva !

Tyvärr vet jag inte om de är sur eller sötkörsbär .Hur ser man det? Kan så vara att de inte blir pollinerade blommar rätt så tidigt om våren.

Vedaska har jag tillgång till ska strö ut det idag.

rose.gif
Eva 33c
CITAT (kira @ 29-05-2013, 07:25) *
Tyvärr vet jag inte om de är sur eller sötkörsbär .Hur ser man det?

Ja lättast genom att smaka på frukten, men nån sån får du ju inte smile.gif Här hos mig växer just inga sötkörsbär alls så jag vet inte hur man kan skilja träden åt på växtsättet mm. Kanske nån annan vet. Hur stora/gamla är dina träd föresten? Har du en bild kanske?
Mia i trädgården
Bra att du har vedaska. Lägg på den yttre delen under kronan för där är smårötterna som kan ta upp det. Det är inte säkert att det hinner hjälpa i år, men nästa år förhoppningsvis. Aska är bra för fruktträd o bärbuskars fruktsättning, samt mot frysskador vintertid. Tror dock inte hallon vill ha eftersom de vill ha lite surare jord o askan höjer pH värdet.

Om det bildas kart, jag tänker på grön små mini körsbär, så verkar pollineringen funka men något händer sedan så trädet inte håller bären. Funkar inte pollineringen bildas inte kart utan blomman torkar o lite "bös" faller. Eller tänker jag fel?

Lycka till
kira
Mina träd var endast små plantor då jag köpte dem skulle tro de är ca 7-8 år.
Här kommer en bilder som du ser blommar de för fullt just nu.
Har strött ut aska hoppas det hjälper i framtiden.
Har aldrig fått bär kanske ett eller två o de var sura ivf.[attachment=76578:h_mta__37_.jpg]
Eva 33c
CITAT (Mia i trädgården @ 29-05-2013, 08:51) *
Om det bildas kart, jag tänker på grön små mini körsbär, så verkar pollineringen funka men något händer sedan så trädet inte håller bären. Funkar inte pollineringen bildas inte kart utan blomman torkar o lite "bös" faller. Eller tänker jag fel?

Det kan bildas en liten hård "fruktliknande" sak som trillar av ganska omgående, mitt gamla Spidola träd gör så.
Kira:
Surkörsbär brukar inte behöva pollinerare, så ditt problem är nog nåt annat.
När jag ser hur dina träd ser det ut, verkar de inte ha växt så himla bra om du haft dem 7-8 år. Det kan också bidra till att de "väljer bort" fruktsättning.
Mitt förslag är att du tar bort grässvålen i en cirkel under träden, minst lika stor som kronan är vid. Sen köper du "ko-på-påse" och lägger över den ytan, komplettera med vedaskan kanske också. Och sen vattnar du dina träd ordentligt från och med nu och regelbundet under denna sommar.
kira
Du har så rätt Eva ,slarvat med att ta bort gäset o som du säger de har inte vuxit till sig så bra.
Kanske är det så att de inte fått tillräckligt med vatten om än det är rätt så fuktigt där de står
speciellt om våren.
Jorden borde vara ok.gammalt potatisland där de står nu.
thanks.gif
oliv
Jag har lärt mig att man inte ska binda fast träd mer än nödvändigt (max första året), bara för att deras rötter ska stabiliseras. Det kan försvaga trädet annars. Ta bort det.

Är båda träden av samma sort?

Jag vattnar mitt körsbärsträd varje vår tills vi har plockat frukt (50l vatten vattnar jag en gång per vecka).
Jan af Lisö
Jag har samma problem, tre bigarråträd som blommar ungefär samtidigt, dessutom finns det flera körsbärsträd i närheten, jag ser att grundvattennivå är hög, de får kalium varje år både till våren och till hösten, men likt förbannat blir det bara enstaka bär....

Har nu gett upp och ser dem mest som prydnadsträd. Plommon som blommar ungefär samtidigt dignar under frukttyngden.

Vad gäller stödpålar så skall vissa träd som växer påsvagväxande grundstammar ha stöd under hela livet.
kira

Har nu rensat under träden o hoppas på bättring men....
Mina träd har stödpåle .Har körsbärsträd ytliga o svaga rötter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon