|
Full version: Smörgåspålägg
När jag har gott bröd hemma blir det smörgåsluncher. Jag kör med närapå samma pålägg jämt, och vill gärna variera. Lägg gärna dina påläggsfavoriter här!
Här är mina för tillfället:
Kesokaviar - Keso blandad med tub-kaviar och finstrimlad purjo. Mycket säregen och god smak, uppskattas också av många barn.
Avocadosmör - mosad avokado med kryddor eller om man är gottsugen avokado med mosad banan och en skvätt limesaft.
Färskost - yogurt som hälls i tygpåse och fått rinna av en natt. Oströran blandas med vitlök, purjo eller kryddor.
Currybanan - mosad banan med stark curryblandning eller med blandning av koriander och timjan.
Varm äggröra - ett par ägg vispas i kastrull med lite vatten och kryddor, särskilt timjan. Har man mögel- eller camemberost hemma är detta gott att blanda i.
Hommos - tar en stund att göra. Kikärter läggs i blöt en natt och kokas sedan 30-60 min. Mosas i mortel eller med någon sorts hushållsmaskin. Rörs om med olivolja, salt och peppar och tillägg med t ex sesamolja, timjan, lime/citron ed.
Helen i Skåne
08-01-2003, 20:24
Hörru du lutheranen, det var det där med att njuta... Du kan köpa kikärtor på burk så slipper man blötläggningen.
Själv använder jag ofta bara mosad banan med salt, örter och svartpeppar, svingott som barnen säger.
Eller öppna en sardinburk, töm ut lite tomatsås, häll på lite olivolja och krossa vitlök över, salta och peppra, låt dra en stund och njut, också poppis hos barnen.
abborrmaster
08-01-2003, 21:23
banan, å sjutton... Ska jag pröva NU (blev så in i norden hungrig, ska aldrig gå in i recept-avdelningen igen)
/Simon
*Felix matte*
09-01-2003, 06:50
Stekt ägg och lite knaperstekt bacon är mumsens likaså ångkokt kött tillsammans med lite grönt De är mina favoriter åsså hembakt bröd förståss.
anna_rispan
04-11-2007, 18:38
Jag hittade en gammal god tråd. Jag älskar att äta smörgåsar så jag hoppas nu på en återupplivning av denna tråd.  Mina favoritpålägg är inga hemsnickrade. Pastej och ost och gurka. Philadelphia och hamburgerkött eller rostbiff. Och ibland om man har pannbiff eller köttbullar över så är det också gott på smörgås. Piffa till med smörgåsgurka eller rödbetsallad vetja.
ingrid fuxwall
04-11-2007, 19:11
Det finns hur mycket gott som helst att lägga på smörgåsen, Nej nu slutar jag läsa - kylskåpet har stängt för natten
Jag har just ätit en hård macka med skivad vitlök och avocado på. Det var gott.
Lilla Birka
04-11-2007, 23:42
Coop har pesto på tub, det brukar jag bre på brödet, sedan lägger jag på en tunn skiva rökt kalkon eller skinka, en ostbit och ett par tomatskivor. Sedan bre jag pesto på en till och lägger ovanpå och så får de gräddas i våffeljärnet en stund på var sida! Man behöver ingen särskild smörgåsgrill om man har ett våffeljärn! Smaskens med en varm macka!
Blomstertanten
05-11-2007, 07:38
Kaviar och skivad banan
Brieost , salami och skivad rödlök
Smörgåskex med ost och svart kaviar, mmmmmm
Biggan_
05-11-2007, 12:44
Överbliven, kall köttfärssås är jättegott på en grov macka. Det är också gott att göra varma mackor på med en skiva smakrik ost på toppen.
Marina i Hällekis
05-11-2007, 16:04
Jag värmer gröna ärtor i micron, och mixar dem sedan med lite olja, pressad citron, 4 sorters pepparmix och vitlökssalt. Gott direkt på grovtbröd eller till grillkorv, hamburgare.
Marina i Hällekis
05-11-2007, 16:04
Jag värmer gröna ärtor i micron, och mixar dem sedan med lite olja, pressad citron, 4 sorters pepparmix och vitlökssalt. Gott direkt på grovtbröd eller till grillkorv, hamburgare.
anna_rispan
05-11-2007, 17:07
Vad bra tips det kommit. Det där med ärter lät intressant. Det kan man ju odla själv också.
anna_rispan
31-03-2008, 16:37
Jag skriver in ett recept på röra som jag hitta på coop:s hemsida. Originalrecept här 200 g räkor, skalade och hackade 2 ägg, hårdkokta och hackade 2 avokador, i små bitar 1 liten rödlök, finhackad 1 dl lätt crème fraiche 3 msk lättmajonnäs 1 tsk citron, pressad 3-5 krm salt 0,5 krm vitpeppar Detta blandas ihop. Bör passa finfint i en lunchbaguett eller så. Jag provade idag med ägg, citronpeppar och dill och det blev också gott. Hade röran på knäckebröd.
*Keso med pressad vitlök i.
*Mixa soltorkade tomater, basilika, oliver och vitlök till hanterbar konsistens, ibland har jag philadefiaost eller cr. fraiche i också.
*Kalles färskost med rökt lax smak.
Solstorm
31-03-2008, 18:07
Jag har många favoritpålägg, här kommer ett ganska ordinärt men gott så man dreglar när man tänker på det.
Leverpastej med tomat och Knorrs kött och grillkrydda. Och är man bara lite sugen men inte så hungrig så tar man bara tomat med Knorrs kött och grillkrydda. In i vassen gott.
Chamomille
02-04-2008, 04:07
Hamburgerkött och pepparrot eller vasabi  och en ostbit på toppen kanske
Rosmarin
25-04-2008, 11:47
Herrgårdsost och skivad avocado. Grönmögelost med skivat päron eller äpple. Kall skivad potatis med hackad rödlök och eventuellt något rökt kött t.ex ren. T.ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|